مسئوليت هاي مدني وكيل در مقابل موكل

۵۸ بازديد

مسئوليت هاي مدني وكيل در مقابل موكل

وكيل نمي تواند عملي را كه از حرفه وكالت او خارج است انجام دهد. حامد اسكندري وكيل بايد تصرفات خود مصلحت موكل را به طور كامل رعايت كند و از آنچه كه موكل صراحتا به او واگذار كرده است يا برطبق قرائن و عرف و عادت داخل در اختيار اوست تجاوز نكند. طبق ماده ۶۶۶ قانون مدني هرگاه وكيل به عنوان مقصر خسارتي به موكل خود وارد كند كه عرفان وكيل سبب آن بوده نسبت به زيان هاي وارده بر موكل موظف مي باشد و زماني كه وكيل نسبت به ضررهاي وارد شده بر موكل خود مقصر نباشد هيچگونه مسئوليتي در قبال آن نخواهد داشت.

مسئوليت مدني وكيل

وكيل از جانب موكل نماينده مي شود تا كارهاي موكل خود را انجام دهد و موكل را از اقداماتي كه انجام مي دهد مطلع مي كند، لذا وكيل بايد حساب زمان وكالت خود را به موكل خود پس دهد و آنچه را كه به جاي موكل دريافت كرده است به وي برگرداند. وكيل نسبت به اموال موكل كه در دست دارد و همچنين نسبت به اسنادي كه در طول وكالت خود از موكل خود بدست آورده امانت دار محسوب مي شود؛ بنابراين در صورتي كه براي اموال اتفاقي افتاد، وكيل در آن مقصر نمي باشد و نسبت به آن موظف نيست ولي اگر وكيل در نگهداري آن اموال كوتاهي كند مقصر محسوب مي شود و بابت آن مسئول مي باشد.

ايفاي تعهد وكيل

بر اساس علم حقوق، ما از دو نوع تعهد برخوردار مي باشيم:

۱- تعهدات عام

در حوزه تعهدات عام بيشتر مواردي منظور است كه قانون – اخلاق و وجدان ما آن را حكم مي كند.

۲- تعهدات خاص

اما در بخش تعهدات خاص تنها قانون نسبت به آن صريحا اشاره دارد و همه بطور برابر ملزم به انجام آن مي باشند. در اينجا تعهدات وكيل در زمينه نوع خاص مي باشد و قانون، اين نوع از تعهدات را بصورت كامل معين كرده است و در صورتي كه وكيل نسبت به تعهدات خود عمل نكند موكل مي تواند بطور قانوني با وكيل خود برخورد كند. از مهمترين تعهداتي كه وكيل در زمان عقد قرارداد وكالت وظيفه دارد آنها را رعايت كند مي توان به موارد زير اشاره كرد: ۱- تعهد به انجام موضوع وكالت مهمترين قسمت از تعهدات وكيل را تشكيل مي دهد و قانون تأكيد فراواني بر روي اين مسئله دارد كه وكيل وظيفه دارد در تمام طول وكالت خود نسبت به تعهدات قانوني متقابلي كه در مقابل موكل دارد پايبند باشد، و بايد طبق مقررات قانوني تمامي اين مسائل را رعايت كند؛ با توجه به اينكه نوع وكالت مطلق يا مقيد باشد دامنه ي تعهدات وكيل متفاوت است. در زمينه ي وكالت مطلق وكيل تام الاختيار است كه از سوي موكل خود تمام مسئوليت اموري كه به وي واگذار شده را انجام بدهد اما در حوزه ي وكالت مفيد دامنه ي وكالت به طور كامل براي وكيل مشخص مي باشد كه در اينجا وظيفه وكيل نسبت به مطلق محدودتر است. همچنين بخوانيد: شرايط پيگيري شكايت و اثبات تجاوز و آزار جنسي به عنف ۲- راز دار بودن وكيل يكي از اصول حرفه‌اي شغل وكالت مي باشد طبق ماده‌ي ۳۰ قانون وكالت وكيل بايد اسراري را كه توسط وكالت از طرف موكل خود مطلع مي شود و همچنين اسرار مربوط به حيثيت و شرف موكل را حفظ كند. از سوي ديگر قانون جهت رعايت نكردن اين موضوع ضمانت اجرايي در نظر گرفته است؛ به اين صورت كه اگر وكيل راز موكل خود را فاش كند تحت تعقيب و مجازات كيفري و مدني و انتظامي خواهد بود. ۳- تعهد وكيل مبني بر رعايت مصلحت موكل با توجه به قوانيني كه وجود دارد از ديگر تهعدات وكيل محسوب ميشود. وكيل موظف است در دوران وكالت خود به مصلحت موكل توجه ويژه‌اي داشته باشد؛ به گونه‌اي كه كاري برخلاف آن انجام ندهد. طبق ماده‌ي ۴۱ قانون وكالت در زماني كه ثابت شود وكيل نسبت به موكل خود خيانت كرده و حق و حقوقي از موكل ضايع كرده باشد، محروميت ابدي از حرفه وكالت براي وكيل در نظر گرفته مي شود؛ در ضمن موكل مي تواند خسارت خود را از وكيل درخواست كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.