همه چيز در مورد ارتوپدي

۳,۹۲۷ بازديد



I-ارتوپدي ارتوپدي

اين شاخه اي از جراحي است كه به ناحيه سيستم اسكلتي عضلاني بدن مي پردازد. سيستم حركتي شامل استخوان ها، مفاصل، ماهيچه ها و ساير بافت هايي است كه اندام هاي حركتي را تشكيل مي دهند.

اگرچه بيهوشي شاخه اي از علم جراحي است، اما به اين معنا نيست كه كار متخصص فقط جراحي است. از هر بيماري كه بر سيستم حركتي بدن انسان تأثير مي گذارد مراقبت مي كند.

دست ها، پاها، پشت، گردن، لگن، درد در اين نواحي، محدوديت حركت، تغيير اندام و سايز در حوزه ارتوپدي است.

وظيفه اصلي ارتوپدي چيست؟

متخصص ارتوپد كه با نام‌هاي كايروپراكتر يا كايروپراكتر يا ارتوپد نيز شناخته مي‌شود، سعي مي‌كند مشكلات سيستم حركتي بدن را با روش‌هاي مختلف تشخيص داده و درمان كند. مسائلي مانند:

آسيب به استخوان ها و مفاصل پس از ضربه هايي مانند شكستگي، جابجايي، تغيير شكل و دررفتگي، پارگي تاندون ها و رباط ها.

آسيب هاي ورزشي

بدتر شدن مفاصل بدن مانند آرتريت و پارگي مفاصل

عفونت اندام

تومورهاي استخوان و بافت نرم

بيماري هاي اندام هاي مادرزادي

روند درمان در ارتوپد چيست؟

بيماران معمولاً با يك علامت به پزشك مراجعه مي كنند. شايع ترين اين علائم درد است. در مورد ارتوپدي نيز چنين است. هنگام مراجعه به پزشك ارتوپد، بيمار اغلب به او مي گويد كه مثلاً كمر يا زانوهايش درد مي كند.

من مطمئناً مي دانم كه زانو درد يك علامت است و يك بيماري نيست. بيماري هاي زيادي وجود دارند كه باعث زانو درد مي شوند و درمان هر بيماري متفاوت است. بنابراين نمي توان درمان خاصي را براي همه افراد مبتلا به زانو درد در نظر گرفت.

پزشكان ارتوپد ابتدا بايد بيماري ايجاد كننده زانو درد را تشخيص دهند. ارتوپدها اين كار را با صحبت با بيمار و گرفتن اطلاعات از او، سپس معاينه و سپس اعمال آزمايش هاي خاص و روش هاي تصويربرداري انجام مي دهند.

پس از تشخيص، درمان انجام مي شود. اكنون اين درمان به صورت جراحي يا غيرجراحي است. بنابراين، اگرچه نام ارتوپد با نام عمل همراه است، اما درمان هايي كه او ارائه مي كند لزوماً جراحي نيستند.

با اين حال، اكثر بيماران مبتلا به اختلالات حركتي را مي توان بدون جراحي درمان كرد، مانند تمرينات پزشكي خاص، داروها، فيزيوتراپي و روش هاي ديگر. اما گاهي اوقات جراحي ارتوپدي ضروري است

بنابراين پزشكان ارتوپد بايد با ساير همكاران در زمينه تشخيص و درمان ارتباط نزديك داشته باشند. براي تشخيص بيماري بايد با متخصصين آزمايشگاه و آسيب شناسي و تصاويري مانند اشعه ايكس، سي تي، ام آر آي، راديوايزوتوپ و سونوگرافي همكاري كند.

تشخيص و درمان كليه بيماريهاي عضو

بسياري از مردم فكر مي كنند كه يك ارتوپد يا جراح ارتوپد فقط يك جراح استخوان است و مسئوليت مراقبت از استخوان هاي اندام را بر عهده دارد. اين اشتباه است.

بيشتر درد در دست ها و پاها ناشي از مشكلات در بافت هاي غير استخواني بدن است.

به عنوان مثال، تاندون ها عامل اصلي درد پا هستند. تاندون ها فيبرهاي عضلاني هستند كه بين ماهيچه ها و استخوان ها قرار مي گيرند و آنها را به هم متصل مي كنند.

در حين ورزش و حتي كار روزانه، اين تاندون ها مي توانند كشيده شوند و منجر به التهاب و درد شوند.

وريدهاي بازوها و پاها مي توانند منبع درد باشند. اين اعصاب مي توانند در اثر فشار از بافت هاي مجاور كشيده و تحريك شوند و اين تحريك باعث درد مي شود.

ماهيچه هاي بازوها، پاها و پشت مي توانند منبع درد باشند. اين عضلات را مي توان در حين تمرينات يا كارهايي كه ممكن است براي ما كمي سخت باشد كشيده شوند و اين كشش باعث گرفتگي و درد مي شود.

كشش شديد حتي مي تواند منجر به پارگي عضلات شود. از سوي ديگر، ضعف عضلاني نيز مي تواند باعث درد شود.

زماني كه عضلات به اندازه كافي قوي نيستند كه مفاصل و استخوان ها را در موقعيت صحيح نگه دارند. فشار زيادي وارد مي كنند و آسيب مي بينند.

بانداژ نيز مي تواند منبع درد باشد. رباط ها نوارهاي بافتي محكمي هستند كه دو انتهاي استخوان ها را در مفاصل به هم متصل مي كنند. وقتي فشار زيادي به مفصل وارد مي شود، اين رباط ها كشيده شده و ملتهب مي شوند و باعث درد مي شوند.

بنابراين، مي‌توانيم ببينيم كه دلايل زيادي براي درد در دست‌ها و پاها وجود دارد. همه اين عوامل توسط متخصصين ارتوپدي تجزيه و تحليل مي شوند. همه علت درد را پيدا مي كنند، اما نيازي به جراحي نيست.

همه مشكلات بافتي نيازي به درمان جراحي ندارند. به هر حال، جراحي درمان اصلي براي درد بازو، پا و كمر نيست.

فقط چند مشكل استخواني، مفصلي، تاندون يا عصبي نياز به جراحي دارد. اگر درمان نياز به جراحي داشته باشد توسط جراح ارتوپد انجام مي شود اما اگر با روش هاي غيرجراحي قابل درمان باشد توسط جراح ارتوپد انجام مي شود.

بنابراين مي بينيم كه با وجود اينكه نام فيزيوتراپيست پزشك است و او را جراح مي نامند، حوزه كاري او بسيار گسترده تر است، مشكلات دست، پا، كمر و گردن بسيار زياد است كه مهمترين آنها عبارتند از. درد مرتبط با اين نواحي

ريشه كلمه ارتوپدي

كلمه ارتوپد ريشه يوناني دارد و اولين بار توسط آقاي دكتر ابداع شد. نيكلاس آندري در سال 1741 م. دو كلمه ortho به معناي مستقيم و مستقيم و pedi به معناي كودك را با هم تركيب كرد.

دليل اين تركيب اين بود كه كساني كه در ابتدا اين رشته فعاليت درماني را راه اندازي كردند، بايد پاهاي كودكاني را كه دست و پا يا ستون فقرات خميده داشتند، صاف مي كردند.

مطالعات ارتوپدي

در ايران افرادي كه داراي دكتراي پزشكي هستند از طريق يك دوره چهار ساله تخصصي در دانشكده هاي پزشكي مدرك تخصصي ارتوپدي دريافت مي كنند.

دوره چهار ساله ارتوپدي را Residency و به پزشك شركت كننده در اين دوره رزيدنت مي گويند.

پس از اين دوره چهار ساله، رزيدنت در آزموني به نام بورد ارتوپدي شركت مي كند و به كساني كه در اين آزمون موفق مي شوند، بورد مي گويند.

حدود بيست سال پيش، فارغ التحصيلان ارتوپدي مي توانستند مشكلات مربوط به هر اندام حركتي را درمان كنند، اما وضعيت به سرعت تغيير كرده است.

تغييرات در رشته ارتوپدي

با توجه به گسترش علم در همه شاخه ها از جمله ارتوپدي، ارتوپدي به زير شاخه ها تقسيم شده است و بسياري از متخصصان ارتوپدي كار خود را به يك زير شاخه محدود كرده اند.

به اين ترتيب سعي مي كنند تا حد امكان روي يك حوزه تمركز كنند تا در آن زمينه دانش و تجربه بيشتري كسب كنند.

دانش توليد شده هر روز در هر زيربخش به سرعت در حال افزايش است كه دسترسي به همه آنها حتي براي كساني كه در آن زيربخش كار مي كنند غيرممكن است. بنابراين، خود لينك ها به سرعت از هم جدا شده و به شاخه هاي ديگر تقسيم مي شوند.

زير شاخه هاي اصلي ارتوپدي عبارتند از:

جراحي دست

جراحي شانه و آرنج

جراحي ستون

جراحي لگن و مفصل ران

جراحي زانو

جراحي پا

جراحي ارتوپدي كودكان

حراج تومورهاي سيستم حركتي

جراحي تروماتيك و آسيب هاي استخواني

جراحي آسيب هاي ورزشي

با اين حال، همانطور كه گفته شد، وضعيت به سرعت در حال تغيير است. به عنوان مثال، فردي كه در زمينه جراحي هيپ و لگن كار مي كند، ممكن است كار خود را فقط در ناحيه شكستگي لگن يا در ناحيه تعويض مفصل ران يا آرتروسكوپي مفصل ران متمركز كند.

همپوشاني در جراحي

گاهي اوقات شاخه هاي فرعي رشته هاي جراحي با هم همپوشاني دارند. در ارتوپدي هم همين وضعيت وجود دارد.

به عنوان مثال، جراحان عمومي يك شاخه تخصصي به نام جراحي دست دارند. بنابراين يك پزشك مي تواند جراح عمومي شود و بعد متخصص بگيرد و در آن زمينه كار كند يا مي تواند متخصص ارتوپدي شود و بعد متخصص شود.

در مورد جراحي ستون فقرات هم همينطور. هم جراح مغز و اعصاب و هم ارتوپد اين عمل ها را انجام مي دهند.

در برخي از رشته هاي فرعي و در برخي كشورها دوره هاي ويژه چند ماهه تا يك ساله به نام فلوشيپ وجود دارد. متخصصان ارتوپدي با گذراندن اين دوره در دانشكده پزشكي به دنبال بهبود مهارت هاي عملي خود در درمان بيماري هاي زيرگروه تخصصي خاص هستند.

انواع اعمال ارتوپدي

همانطور كه گفته شد يكي از روش هاي درماني مورد استفاده جراحان ارتوپد جراحي است. انواع مختلفي از جراحي وجود دارد كه هر كدام را مي توان در جاي مناسب استفاده كرد.

رايج ترين اين توابع عبارتند از:

قرار دادن شكستگي بسته يا باز سپس استخوان شكسته را با جراحي و با استفاده از دستگاهي به نام پلاتين تعمير كنيد.

جراحي تعويض مفصل كه در آن پزشك ارتوپد مفصلي را كه به طور كامل از بين رفته و اميدي به عملكرد ندارد برداشته و با مفصل مصنوعي جايگزين مي كند.

آرتروسكوپي مفصل كه در آن جراح ارتوپد لوله هايي را از طريق سوراخ ايجاد شده در پوست مفصل وارد مفصل مي كند و داخل مفصل را از طريق آنها مي بيند. از اين روش هم براي تشخيص بيماري هاي مفصلي و هم براي درمان برخي از آنها استفاده مي شود

استئوتومي استخوان و اصلاح بدشكلي آنها. با اين نوع عمل مي توان شكل استخوان ها را اصلاح كرد و هم در ظاهر بدن و هم در عملكرد آنها تغييراتي ايجاد كرد.

پيوند استخوان، كه معمولاً براي جوش خوردن شكستگي ها يا پر كردن سوراخ در استخوان هاي ديگر استفاده مي شود.

اعصابي كه در اثر جراحات آسيب ديده اند را ترميم مي كند

براي دستيابي به حركاتي كه بيمار قبلا نمي توانست انجام دهد، تاندون ها را ثابت يا حركت دهيد.


ادامه پست: https://payju.ir/content/پزشكان-متخصص-ارتوپدي-در-شيراز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.