ویژگی های اصلی یک صرافی ارز دیجیتال خوب چیست؟

۱,۳۳۸ بازديد


چرا باید یک صرافی خوب برای تراکنش های ارز دیجیتال انتخاب کنیم؟ هنگام انتخاب صرافی ارزهای دیجیتال موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند، اما برای بسیاری از سرمایه گذاران، مواردی مانند نقدینگی، سهولت استفاده و ایمن بودن یا نبودن صرافی از مهمترین موارد هستند. این نکات می تواند در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند.

در حالی که همه سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال در انتخاب صرافی مناسب اولویت‌های یکسانی ندارند، اکثر افراد ارز دیجیتال می‌توانند هنگام افتتاح حساب و شروع معامله، متغیرهای زیر را از بالا به پایین در نظر بگیرند. این متغیرها با مطالعه ویژگی های مختلف کاربران محترم و ابزارها و پیش نیازهای مورد نیاز شناسایی شده اند.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی‌های ارز دیجیتال یا ارزهای دیجیتال، پلتفرم‌هایی هستند که به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران امکان خرید یا فروش ارزهای دیجیتال یا مبادله ارزهای فیات (مانند دلار آمریکا) را با ارزهای دیجیتال می‌دهند. آنها معمولاً مانند یک حساب کارگزاری کار می کنند که در آن کاربران یک حساب باز کرده و آن را تأمین مالی می کنند. سپس می توانند اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه یا ETF را معامله و خرید و فروش کنند.

صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می کند؟

کنجکاو هستید که مبادلات ارزهای دیجیتال چگونه کار می کنند؟ خوشبختانه، به عنوان یک کاربر، لازم نیست زیاد نگران این موضوع باشید، زیرا اکثر این صرافی‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا روند معاملات را تا حد امکان روان کنند تا کاربران را جذب و حفظ کنند.

اما باز هم، این صرافی ها مانند حساب کارگزاری عمل می کنند و به شما امکان خرید و فروش سهام در بازار سهام را می دهند. به طور موثر، آنها به عنوان بازارساز عمل می کنند و خریداران را با فروشندگان مرتبط می کنند. آنها ارزهای رمزنگاری شده خاصی را به شما می‌فروشند (همه ارزهای دیجیتال در همه صرافی‌ها در دسترس نیستند!) برای فیات شما (به عنوان مثال USD) و حتی یک ارز دیجیتال را با ارز دیگر معامله می‌کنند.

صرافی‌های ارزهای دیجیتال معمولاً از طریق یک برنامه تلفن هوشمند یا مرورگر وب قابل دسترسی هستند و به کاربران اجازه می‌دهند یک کیف پول یا کیف پول دیجیتال را به هم متصل کنند یا از کیف پول دیجیتال داخلی صرافی برای انجام معاملات استفاده کنند.

14 عامل اصلی برای انتخاب صرافی ارز دیجیتال

با این اوصاف، سرمایه گذاران قبل از تصمیم گیری در مورد بهترین ارز دیجیتال برای کسب و کار یا سرمایه گذاری خود، باید چندین فاکتور را در نظر بگیرند. در اینجا 14 مورد از آنها را به ترتیب نزولی، بر اساس آنچه که ممکن است برای یک سرمایه گذار معمولی ارزهای دیجیتال مهم باشد، آورده شده است.

1. حکمرانی و کنترل

ابتدا تعیین کنید که آیا صرافی مورد نظر شما به کاربران کشور شما خدمات ارائه می دهد یا خیر. در هر کشور و هر شرکتی قوانین و مقررات زیادی وجود دارد، بنابراین اگر پاسخ منفی باشد، نمی توانید از بورس استفاده کنید.

صرافی همچنین دارای یک آدرس کشور منحصر به فرد است. به عنوان مثال، به جای "exchange.com"، کاربران مستقر در ایالات متحده می توانند به "exchange.us" مراجعه کنند. صلاحیت صرافی نه تنها نشان دهنده بازار آنهاست، بلکه به دلیل قوانین و مقررات خاصی مجاز به انجام کار نیستند.

2. سهولت استفاده

چقدر با این کار آشنایی دارید؟ این یک نکته مهم در هنگام انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال مناسب است. سرمایه‌گذاران جدیدتر ممکن است از صرافی‌هایی که ویژگی‌هایی مانند دفترچه‌های سفارش را نمایش می‌دهند یا رابط پیچیده‌ای با نمودارها و سایر اطلاعات دارند، مرعوب شوند.

اگر چنین است، یک مبادله ساده و مبتدی ممکن است بهترین گزینه باشد. برخی از سایت‌های صرافی ارزهای دیجیتال حالت‌های استفاده «پایه» و «پیشرفته» دارند که به کاربران اجازه می‌دهد موضوع خود را انتخاب کنند. برخی دیگر به طور خاص برای سرمایه گذاران جدید ارزهای دیجیتال طراحی شده اند تا از سردرگمی احتمالی جلوگیری کنند.

3. نقدینگی

معامله گران به نقدینگی نیاز دارند تا بتوانند در هر زمان معامله کنند. این بدان معناست که یک صرافی باید هر روز حجم بالایی از سفارشات را در دفترچه های سفارش خود انجام دهد. برای دستیابی به این حجم، یک صرافی باید کاربران یا کاربران زیادی داشته باشد که دارایی زیادی در صرافی دارند و مرتباً این دارایی را معامله کنند. اگر تعداد کمی سفارش در دسترس باشد، کاربران توانایی خود را برای معامله از دست می دهند.

نقدینگی همچنین در دوره‌های نوسانات بالا که اغلب در بازار ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد، مهم است. حرکات کوچک می تواند نوسانات را تا حدی تشدید کند که قیمت ها بالا و پایین های چشمگیری را تجربه کنند.

4. انتخاب روش ها

آیا بورس دارایی مورد نظر شما را معامله می کند؟ با هزاران نوع مختلف ارز دیجیتال؛ هر صرافی ارز دیجیتال می تواند جفت معاملاتی را برای همه ارزهای دیجیتال ارائه دهد. به عنوان مثال، بیت کوین در اکثر صرافی ها؛ اتریوم سولانا، امکان داد و ستد سکه های محبوبی مانند Cardano و Binance Coin وجود دارد، اما سکه های کم محبوب تر نیست.

به طور کلی، سکه هایی با ارزش بازار بالا به احتمال زیاد در صرافی های محبوب معامله می شوند. سرمایه‌گذارانی که به دنبال سکه‌های عجیب‌تر با حجم معاملات کم هستند، ممکن است برای معامله به صرافی‌های کوچک‌تر مراجعه کنند. این نیاز به تحقیق دارد، بنابراین لیست علاقه مندی های صرافی های مختلف را در دسترس داشته باشید و ببینید چه ارزهای دیجیتال در آن صرافی ها موجود است.

5. امنیت

بسیاری از صرافی ها در سال های اخیر مشکلات امنیتی داشته اند، بنابراین هنگام انتخاب صرافی، امنیت را در نظر داشته باشید. نگه داشتن سکه در صرافی به معنای اعتماد به شخص دیگری برای نگهداری آن پول است. در بیشتر موارد، اگر یک صرافی هک شود یا یک کارمند دارایی‌ها را بدزدد، سرمایه‌گذاران چیزی ندارند. و بله، کاملاً ممکن است!

اکثر صرافی ها اطلاعاتی در مورد اقدامات امنیتی خود در وب سایت های خود ارائه می دهند. در حالی که هیچ صرافی 100٪ ایمن نیست، و سخت است که بگوییم کدام صرافی امن‌ترین است، ارزش بررسی این را دارد که ببینیم کدام صرافی طولانی‌ترین مدت کار کرده است، به بیشترین مشتریان خدمات ارائه می‌دهد و کمترین مشکل را دارد.

ویژگی های بالقوه ای که باید در نظر گرفته شود ممکن است شامل موارد زیر باشد:

انبار سرد

اصطلاح "ذخیره سرد" به دارایی های رمزنگاری در کیف پول های دیجیتال (کیف پول) اشاره دارد که در آن هکرها آفلاین می مانند.

بسیاری از کیف پول های امضا

کیف پول‌های چند امضایی به چندین اشکال احراز هویت یا امضا نیاز دارند. به عنوان مثال، کاربران ممکن است نیاز به استفاده از دو آدرس ایمیل مختلف برای باز کردن کیف پول چند امضایی داشته باشند.

6. شهرت

هنگام انتخاب رستوران برای صرف غذا، بسیاری از مردم نظرات دیگران را بررسی می کنند تا به آنها در تصمیم گیری کمک کنند. کسانی که می خواهند پلتفرمی را برای تجارت ارزهای دیجیتال انتخاب کنند، می توانند همین کار را انجام دهند. با انجام کمی تحقیق در مورد هر صرافی ارز دیجیتال، می‌توانیم نکاتی را از آن صرافی دریافت کنیم که سایر کاربران تجربه کرده‌اند و می‌دانند که می‌تواند برای استراتژی معاملاتی ما بسیار مهم باشد.

7. کارمزد معاملات

کارمزدها اغلب نشان دهنده هزینه های پنهان هنگام خرید یا فروش ارز دیجیتال است. صرافی ها با پرداخت بیشتر یا تمام پول پول خود را به دست می آورند. مطمئن شوید که متوجه شده اید هر صرافی ارز دیجیتال چه هزینه ای از شما دریافت می کند.

برخی از صرافی‌ها «توکن‌های مبادله» خود را دارند، مشابه اینکه ETH توکن بومی بلاک چین اتریوم است. صرافی ها این توکن ها را ایجاد می کنند و اغلب از آنها برای پرداخت هزینه های تراکنش کاهش یافته به دارندگان آن توکن استفاده می کنند. به عنوان مثال، اگر یک کاربر بایننس بایننس کوین (BNB) را در کیف پول بایننس خود نگه دارد، احتمالاً هزینه های کمتری را در ارز دیجیتال اصلی خود پرداخت خواهد کرد.

8. بخش پشتیبانی مشتری

کاربران جدید ممکن است در مورد اصول تجارت ارزهای دیجیتال و نحوه عملکرد صرافی ها سؤالاتی داشته باشند. از طرفی ممکن است کاربر به هر دلیلی در مقطعی با مشکل مواجه شود. به همین دلیل است که داشتن یک سیستم پشتیبانی سریع برای مبادلات ارزهای دیجیتال خوب است.

گاهی اوقات نیاز به پشتیبانی مشتری ممکن است فوری باشد زیرا پول فروشنده در خطر است. بازارهای ارزهای دیجیتال به سرعت حرکت می کنند و روزها انتظار برای پاسخ از طرف پشتیبانی می تواند عواقب مالی واقعی برای آن کاربر داشته باشد. به همین دلیل است که سرمایه گذاران باید به قابلیت اطمینان خدمات پشتیبانی مشتری صرافی توجه کنند. مطمئن شوید که آنها به سرعت پاسخ می دهند، مشتریان به طور کلی راضی به نظر می رسند، و صرافی خدمات مشتری را در اولویت قرار می دهد.

9. بیمه

برخی از صرافی ها برخی یا همه وجوه کاربر را تضمین می کنند. این می تواند نیروی جذابی برای سرمایه گذارانی باشد که تمایلی به سرمایه گذاری در یک شرکت ناآشنا ندارند. صرافی هایی که بیمه ارائه می دهند می توانند از سرمایه گذاران در برابر ضرر در صورت بروز فاجعه (مانند هک یا سرقت کارکنان) محافظت کنند.

سیاست های بیمه متفاوت است، بنابراین تحقیقات فردی برای یافتن جزئیات یک صرافی خاص مورد نیاز است. توجه داشته باشید که صرافی‌های ارزهای دیجیتال موسسات مالی سنتی نیستند و مشمول مقررات مشابه آن موسسات نیستند.

10. زیرساخت های فنی

مکانیزم‌های تطبیق توسعه‌یافته (همگام‌سازی خریداران و فروشندگان) به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به کاربران اجازه سفارش دهند. مکانیزم تطبیق کیفیت به صرافی اجازه می دهد تا سفارشات را حتی در زمان حجم کم بازار و نوسانات بالا مطابقت دهد.

یک موتور تطبیق خوب بخشی از زیرساخت مورد نیاز برای ایجاد جفت‌های معاملاتی جدید و انواع سفارش‌ها را نشان می‌دهد که صرافی را برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود آماده می‌کند.

11. استفاده با محصولات دیگر

محبوب ترین صرافی های ارز دیجیتال آنهایی هستند که دارای ویژگی قیمت لحظه ای هستند، به این معنی که ارزهای دیجیتال واقعی با فیات یا سایر ارزهای دیجیتال معامله می شوند (اکثر ارزهای دیجیتال با بیت کوین یا استیبل کوین ها مانند دلار آمریکا معامله می کنند).

اما برخی از صرافی‌ها صرافی‌های مشتقه هستند، به این معنی که آنها مشتقات ارزهای دیجیتال و نه سکه‌های واقعی را معامله می‌کنند. برخی از اشکال رایج مشتقات شامل اختیار معامله و قراردادهای آتی است که در آن سرمایه گذاران توافق می کنند کالایی را با قیمتی خاص در تاریخ آتی بخرند یا بفروشند. در این روش عملا هیچ ارز دیجیتالی معامله نمی شود و فقط ارزش آن در آینده خرید و فروش می شود.

صرافی های مشتقه گاهی اوقات به معامله گران اجازه می دهد از اهرم استفاده کنند، که به کاربران اجازه می دهد با پول بیشتری نسبت به صرافی معامله کنند. به عنوان مثال، اهرم 10 برابری به معامله گر با 1000 دلار سرمایه اجازه می دهد تا با 10000 دلار معامله کند. این می تواند سود و زیان را افزایش دهد و برای معامله گران بی تجربه بسیار خطرناک است. اما استفاده صحیح از آن می تواند مزایای قابل توجهی نیز به همراه داشته باشد.

12. حدود سپرده و برداشت

حتی اگر قصد دارید تماس با بیت  ارز دیجیتال را برای مدت طولانی نگه دارید، یا به اصطلاح صاحبان آن هستند، باز هم می خواهید دارایی های خود را در مقطعی برداشت کنید. بنابراین، مهم است که بدانید در حالی که بسیاری از صرافی‌ها حداقل شرایط سپرده را ندارند، برخی از صرافی‌ها محدودیتی را برای مقدار پولی که کاربر می‌تواند در یک بازه زمانی خاص برداشت یا واریز کند، تعیین می‌کنند.

به عنوان مثال، یک معامله گر می تواند روزانه 25000 دلار به صورت فیات یا ارز دیجیتال برداشت کند. بنابراین، کسانی که علاقه مند به انتقال مقادیر زیادی پول هستند، ممکن است بخواهند در هنگام انتخاب صرافی، چنین محدودیت هایی را در نظر بگیرند. حتی بهترین اپلیکیشن‌های مبادله ارزهای دیجیتال می‌توانند محدودیت‌های سختی برای میزان پولی که کاربر می‌تواند در یک دوره معین منتقل کند، داشته باشد.

13. شفافیت

می توان گفت شفافیت در مورد این است که آیا تنها منبع درآمد بورس، کارمزدهای دریافتی است یا خیر، مدت زمان انجام معاملات و معاملات اعلام شده توسط بورس چقدر طول می کشد، بورس در کدام حوزه های قضایی فعالیت می کند و شاید مهمتر از همه. همه، خود صرافی چقدر امن است؟ به طور خلاصه، شفافیت به این معناست که بورس باید تمام جوانب کار خود را به طور دقیق و با جزئیات اعلام کند و از هرگونه شبهه پرهیز کند.

اگر ارتباط از موارد فوق و موارد مشابه اجتناب شود، نشان دهنده عدم درک است و باید دوباره به تجارت با آن شرکت فکر کنید. با این همه کلاهبرداری و هک در فضای کریپتو، سرمایه گذاران و معامله گران باید بسیار مراقب باشند.

14. تجربه کاربری (UX)

اگر می خواهید از صرافی ارز دیجیتال استفاده کنید، تجربه کار با آن باید خوشایند باشد. بنابراین، هنگام انتخاب صرافی UX نکته دیگری وجود دارد که باید در نظر بگیرید. از خود بپرسید: آیا رابط مبادله حسی بصری و مدرن ندارد؟ در تنظیمات و منوها گم شده اید؟ آیا کل انجمن پر از کلمات گیج کننده است؟

اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است، ممکن است بخواهید به دنبال تغییر دیگری با رابط کاربری ساده تر و آسان تر باشید.

نتیجه

صرافی های  بیت ارز دیجیتال پیچیده هستند و انتخاب مناسب برای شما و اهدافتان نیاز به دقت زیادی دارد. بدانید که قصد دارید چه نوع ارز دیجیتالی را معامله کنید (همه ارزهای دیجیتال در هر صرافی موجود نیستند)، به چه کیف پول دیجیتالی نیاز دارید، استراتژی و سبک معاملاتی خود، ساختار پرداخت، امنیت کلی سیستم، و اینکه آیا صرافی در شما انجام می شود. . صلاحیت استفاده از آن چقدر آسان است، پاسخ به این سؤالات راه زیادی در انتخاب صرافی مناسب خواهد داشت.

به طور کلی، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید، اما به یاد داشته باشید که پول و دارایی شما در خطر است، بنابراین انتخاب صرافی مناسب نیاز به زمان و توجه دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.