مهمترین مزایای باغبانی گلخانه ای چیست؟

۴۹۲ بازديد


مزایای کاشت در گلخانه بسیار زیاد است و علاقه مندان به باغداری، پرورش و تکثیر گیاهان در فصول مختلف سال می توانند با ساخت گلخانه از این مزایا بهره مند شوند. در دنیای باغبانی، جای تعجب نیست که گلخانه ها یکی از کاربردی ترین راه حل های باغبانی برای اجتناب از نیاز به رشد و برداشت محصولات متعدد هستند.

زیرا چه مبتدی و چه متخصص، می توانید از این ساختارهای مفید فصل رشد بهره مند شوید که هم کارآمدتر هستند و هم فصل رشد طولانی تری را برای شما به ارمغان می آورند.

داشتن گلخانه نه تنها به شما امکان می دهد در تمام طول سال باغبانی کنید، بلکه به شما این امکان را می دهد که گیاهان خود را در محیط مناسب نگهداری کنید. اما مزایای کشت گلخانه ای به همین جا ختم نمی شود! پس با سایت خبری پارت نیوزهمراه باشید تا سایر فواید کشت گلخانه ای را توضیح دهیم.

کشت گلخانه ای چیست؟

کشاورزی یا کشت گلخانه ای، کشت گیاهان یا محصولات زراعی در سازه هایی با دیوارها و سقف هایی است که عمدتاً از مواد شفاف ساخته شده اند. فضای داخلی گلخانه ای که در معرض نور خورشید قرار دارد بسیار گرمتر از دمای بیرون است و از گیاهان آن در برابر افراط محافظت می کند. در واقع یک گلخانه این فرصت را برای گیاهان شما فراهم می کند که در تمام طول سال حتی در شرایط سخت رشد کنند.

12 مزیت کشت گلخانه ای که ارزش دانستن دارد

1- حفاظت عالی از گیاهان در برابر تغییرات آب و هوایی

چیزی که یک گلخانه را به یک سرمایه گذاری عالی برای شما تبدیل می کند این است که به گیاهان خود سطح بالایی از محافظت در برابر شرایط آب و هوایی سخت و تغییرات می دهید. به عنوان مثال، اگر در مناطق معتدل شمالی هستید، هیچ چیز بهتر از محافظت نهایی گیاه در برابر اثرات نوسانات دمایی ناسالم از جمله برف، یخبندان و امواج گرما نیست.

این می تواند به محصولات کشاورزی و محصولات کشاورزی شما آسیب جدی وارد کند. اما اگر آنها را در گلخانه پرورش دهید، از این آفات در امان نیستند. همچنین محافظت از گیاهان در برابر بادهای شدید و اشعه های مضر خورشید از دیگر مزایای کشت گلخانه ای است.

2- پیشگیری از آفات

یکی از مهم ترین دغدغه های کشاورزان و باغداران در خصوص نگهداری و رشد گیاهان و محصولات مختلف، وجود بیماری ها و آفات است که به طور کلی در محیط های طبیعی پیشگیری از آنها دشوار است. اما یک گلخانه با ساختار ساختمانی محصور در محافظت از گیاهان شما در برابر حشرات و شکارچیانی مانند پرندگان و حشرات موثرتر است.

برخی از مهم ترین آفات و شکارچیانی که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

دایی اش

سنجاب ها

جوندگان (شما می توانید با اضافه کردن تله ها و صفحات به گلخانه خود از آسیب جوندگان جلوگیری کنید.)

البته برخی از حشرات می توانند در گلخانه شما مفید باشند. به عنوان مثال حشرات برای گیاهان بسیار مفید هستند و می توانند به مبارزه با آفات کمک کنند.

3- کاشت محصولات بدون نیاز به استفاده از سموم

برخلاف تصور بسیاری از افرادی که فکر می کنند گیاهان و محصولات گلخانه ای طبیعی و ارگانیک نیستند، بهتر است محصولات ارگانیک را در این مکان پیدا کنید. در واقع یکی از مزیت های تولید گلخانه ای این است که برای محافظت از گیاهان خود در برابر آفات با داشتن منطقه حفاظت شده برای گیاهان، نیازی به سمپاشی مواد شیمیایی خطرناک ندارید. این به شما امکان می دهد غذای سالم و ایمن تولید کنید که خانواده شما از آن لذت ببرند!

4- امکان باغداری در تمام فصول

یکی از مشکلات رایج بسیاری از باغبانان این است که به دلیل تغییرات آب و هوا، زمان سال و آب و هوا، نمی توانند فصل رشد را در زمانی که می خواهند به دست آورند. در نتیجه تولید و سود آنها کاهش می یابد.

مثلاً فردی که می خواهد در مناطقی که گلخانه وجود ندارد خیار بکارد باید در فصول خاصی این کار را انجام دهد. اگر یکی از مزایای کشت در گلخانه این است که نگران هیچ کدام از این موارد نباشید! با یک گلخانه نه تنها می توانید دمای باغ خود را کنترل کنید، بلکه می توانید فصل رشد خود را در هر زمانی از سال شروع کنید.

5- تولید خود را افزایش دهید.

اگر در تمام طول سال در گلخانه باغبانی می کنید، می توانید بهره وری گیاه خود را افزایش دهید. در نتیجه محصولات شما از کیفیت بالایی برخوردار خواهند بود. از طرفی یکی از مزایای کشت در گلخانه این است که دمای مناسب در گلخانه می تواند باعث تشویق یا تسریع رشد گیاهان شود. در واقع، شما آزاد هستید که محیط رشد مناسبی را برای هر گیاهی که می خواهید برای افزایش برداشت خود ایجاد کنید.

6- فرصت انتخاب مکانی برای باغ

یکی دیگر از مزیت های کشت در گلخانه این است که می توانید یک محوطه مجزا برای باغ و گیاهان خود داشته باشید. به این ترتیب، می توانید هر چیزی از گل گرفته تا سبزیجات و سایر گیاهان را در محیط مناسب خود پرورش دهید. همچنین می توانید ابزار و وسایل باغبانی خود را در یک مکان نگهداری کنید، لازم نیست همیشه آنها را جابجا کنید.

7- می توانید استفاده چند منظوره داشته باشید.

یکی از مزایای کشت گلخانه ای این است که می توانید از آن برای اهداف مختلف استفاده کنید. به لطف محیط گرم و مرطوبی که گلخانه فراهم می کند، می توانید سبزیجات تازه، سبزیجات ارگانیک، گل ها، ساکولنت هایی مانند پیاز و فلفل، گیاهان آپارتمانی، گیاهان عجیب و غریب و غیره پرورش دهید!

تا زمانی که شرایطی را که گیاهان یا محصولات شما برای زنده ماندن نیاز دارند را درک کنید، می توانید گیاهان مختلف را به طور همزمان بکارید یا هر سال چیزی را که می کارید تغییر دهید. بر این اساس می توانید زمان مناسب برای برداشت کامل خود را تعیین کنید. این بدان معناست که با یک گلخانه شما آزادی انتخاب و رشد هر گیاهی را که می خواهید دارید.

8- کاهش ریسک های تولید

نگهداری گیاهان به ویژه گیاهان حساس در داخل خانه از آسیب دیدن محصول در اثر حوادث آب و هوایی مانند افزایش یا کاهش ناگهانی دما جلوگیری می کند. همچنین می تواند محصولات را از پرندگان و سایر حیوانات که می توانند به محصولات آسیب برسانند، دور نگه دارد. به طور کلی کشت گلخانه ای باعث افزایش سلامت نهایی محصولات می شود.

9-رشد سود

بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از مزایای کشت گلخانه‌ای این است که سود کشاورزی به ازای هر محصول در هر متر مربع در گلخانه، دو تا سه برابر کشت محصول در مزرعه است. باز هم با ترکیب این روش با روش های دیگر، فواید آن بیشتر می شود.

علاوه بر این، با استفاده بهینه از منابع گلخانه ای، زباله کمتری تولید می کنید که می تواند منجر به سود بیشتر شود. مثال دیگر: با توجه به اینکه می توانید یک ساختار لایه ای برای گلخانه ایجاد کنید، می توانید سطح کشت را چند برابر کنید و به نتیجه تولید گیاهان زیادی در یک منطقه کوچک برسید.

10- افزایش ثبات و امنیت

تغییر در شرایط مختلف مزرعه می تواند بر گیاهان و حتی کشاورز یا کشاورز تأثیر منفی بگذارد و اختلالات زیادی در امر کشاورزی ایجاد کند، اما یکی از مزایای کاشت گلخانه این است که محیط سرپوشیده گلخانه اجازه می دهد. ، عرضه. مکانی امن و مطمئن شرایط پایدار و نگرانی های اطراف کشاورزان مانند تغییرات آب و هوا، دما، رطوبت، آبیاری و غیره.

از طرفی چون شرایط رطوبت و دمای داخل گلخانه خوب است باغداران و کارگران می توانند در این محیط به کار روزانه گیاهان بخصوص در تابستان گرم یا زمستان سرد رسیدگی کنند.

11- تکنولوژی گلخانه ای

یکی از مزایای کشت گلخانه ای، تکنولوژی مورد نیاز برای ایجاد محیطی تحت کنترل آب و هوا در داخل گلخانه است. وجود فناوری های مختلف در گلخانه ها از طریق اتوماسیون بهترین شرایط محیطی را برای گیاهان یا محصولات کشاورزی مختلف ایجاد می کند.

اگرچه گلخانه عمدتاً برای محافظت از گیاهان در برابر آب و هوای نامساعد استفاده می شود، بسیاری از گلخانه های مقیاس بزرگ از حسگرها برای نظارت بر شرایط و استفاده از اتوماسیون برای انجام وظایف استفاده می کنند که بازدهی بالاتر و هزینه های نیروی کار و منابع کمتری را ارائه می دهد. فقط بر اساس داده های پیشرفته. سازندگان گلخانه های تجاری اکنون طیف گسترده ای از فناوری ها را برای تضمین بالاترین سطح بهره وری با حداقل نیروی کار دارند.

12- صرفه جویی در مصرف آب

یکی از مشکلات بسیاری از کشاورزان است به خصوص در کشور ما ایران. زمانی که گیاهان به آن نیاز دارند کمبود آب است. که منجر به خسارات هنگفت می شود. اما در گلخانه سیستم های آبیاری قطره ای را می توان به خوبی راه اندازی کرد. و به ویژه حفظ دما و رطوبت. درختان کمتر از کم آبی رنج می برند.

بنابراین از مزیت های کشت گلخانه ای می توان به این نکته مهم اشاره کرد که استفاده از آب مورد نیاز برای رشد گیاهان بیشتر محافظت می شود و از آب به نحو احسن استفاده می شود. در نتیجه محصولات بیشتر و بهتری خواهیم داشت.

اهمیت سیستم تهویه مناسب گلخانه

یکی دیگر از مزیت های گلخانه ای این است که در صورت لزوم می توانید یک سیستم تهویه مناسب برای گلخانه خود در نظر بگیرید. عموماً گلخانه ها به صورت سازه های باز و بسته طراحی می شوند. این بدان معنی است که آنها نمی توانند تهویه مناسب را برای همه گیاهان و محصولاتی که می خواهید ایجاد کنند. اما با نصب سیستم تهویه مناسب در کنار ابعاد گلخانه می توان این نگرانی را به راحتی برطرف کرد.

داشتن تهویه مناسب تضمین می کند که گیاهان شما با دما، سطح رطوبت و جریان هوا مناسب رشد می کنند و می توانید بهترین نتیجه را از محصولات خود بگیرید. به همین دلیل است که سیستم تهویه مطبوع در هر خانه ای وجود دارد و جزو اولین لوازم خانگی است.

کنترل دما در گلخانه به بهترین شکل

توانایی کنترل دما یکی از مزایای پرورش گلخانه است که می توانید از آن بهره ببرید. به یاد داشته باشید که درختان نسبت به گرما بسیار حساس هستند. دمای گرم آنها را خشک می کند. و دمای سرد مانع از رشد و تولید آنها می شود.

ناگفته نماند که بسیاری از گیاهان به تغییرات شدید دما حساس هستند. برای حل این مشکل می توانید تهویه ای را انتخاب کنید که در گلخانه نصب شده است که به حفظ دمای یکنواخت و بهینه کمک می کند. این تجهیزات اجازه خروج هوای گرم و خروج هوای سرد و یا برعکس را می دهد و در نتیجه دمای گلخانه را در سطح مناسب حفظ می کند.

همچنین می توانید از ترموستات های مخصوص گلخانه برای حفظ دمای مناسب گلخانه استفاده کنید. اگرچه نمی‌توانید دمای گلخانه را به‌طور دائم با دماسنج تنظیم کنید، اما یک ترموستات به شما کمک می‌کند زمانی که دما خیلی گرم یا سرد می‌شود کولر گازی را به‌طور خودکار روشن کنید و قبل از اینکه گیاهان را بکشد، دمای مناسب را ایجاد کنید.

کنترل رطوبت در گلخانه با تجهیزات پیشرفته

علاوه بر گرما، غلظت بالایی از رطوبت نیز می تواند در داخل گلخانه جمع شود. اگر شرایط داخل گلخانه خیلی مرطوب باشد، کپک، کپک و بیماری وجود دارد. اما یکی از مزایای کشت گلخانه ای این است که می توانید آن محیط مرطوب را با هوای خشک و خنک، داشتن تهویه خوب و حفظ رطوبت در حد مطلوب جایگزین کنید.

گردش هوای مناسب برای گل و گیاه در گلخانه ها ضروری است

گیاهان با سازگاری با محیط طبیعی به خوبی پاسخ می دهند. بنابراین، تهویه مناسب تضمین می کند که هر گیاه در گلخانه شرایط جوی مناسبی را دریافت می کند، در حالی که گردش هوای مناسب باعث گرده افشانی می شود.

بسیاری از گیاهان سبز و زینتی مانند گندم، برنج، جو، ذرت و جو دوسر گرده افشانی می شوند. حرکت هوا در گلخانه یک عامل تعیین کننده در گرده افشانی بودن یا نبودن گیاه است و قادر به تولید مثل کامل است.

اخرین حرف

همانطور که مشاهده کردید، رشد در گلخانه مزایای بسیاری دارد که هر یک از نیازهای اساسی گیاهان برای رشد و نمو است.

گلخانه ها می توانند به کشاورزان کمک کنند تا عملکرد مورد نیاز خود را افزایش دهند، به ویژه در آب و هوای سخت در مناطق گرم، سرد یا مرطوب. زیرا گلخانه بهترین محیط را برای گیاهان فراهم می کند و می تواند کمترین تلفات را داشته باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.