پرینتر لیزری چیست و چگونه کار می کند؟

۱,۳۳۸ بازديد


شما می خواهید برای کار و استفاده شخصی خود یک چاپگر بخرید، اما با مدل های مختلف موجود در بازار سردرگم شده اید. نام چاپگر لیزری را در فروشگاه های مختلف شنیده اید، اما نمی دانید که آیا برای نیاز شما مناسب است یا خیر. در مقاله چاپگر لیزری آوافرهنگ چیست، شما را با این تکنولوژی، کاربرد، مزایا و معایب آن آشنا می کنیم تا با دانستن این نکات بهترین خرید پرینتر را تجربه کنید.

تاریخچه چاپگر لیزری چیست؟

اولین چاپگر لیزری در سال 1975 تولید شد، نه سال بعد HP اولین چاپگر لیزری خود را که یک چاپگر فشرده، سریع و مقرون به صرفه بود، روانه بازار کرد. این چاپگر که قادر به چاپ 8 صفحه در دقیقه بود، انقلاب بزرگی در فناوری تجهیزات اداری به وجود آورد.

با گذشت سالها، پرینترهای لیزری اچ پی نیز با تکنولوژی در حال پیشرفت هستند و قابلیت های آنها در حال افزایش است. این پیشرفت را می توان در اولین چاپگر لیزری چند منظوره مشاهده کرد که در سال 1998 ارائه شد و می تواند با هم کپی، اسکن و فکس کند. در حال حاضر پرینترهای لیزری HP می توانند تا 70 صفحه در دقیقه را به صورت رنگی چاپ کنند. شاید همین عامل باعث شده است که با وجود رقبای قدرتمندی مانند سامسونگ و کانن، اچ پی همچنان در بازار چاپگر پیشتاز باشد.

کاربرد پرینتر لیزری چیست؟

هنگام خرید پرینتر HP، اولین سوالی که به ذهن شما خطور می کند این است که "کدام بهتر است: چاپگر جوهر افشان یا چاپگر لیزری؟" برای پاسخ به این سوال و در نهایت امکان انتخاب بین این دو مدل، باید با نحوه استفاده از چاپگر لیزری آشنا شوید، مخصوصاً اگر با آن کار می کنید.

اگر روزانه مجبورید اسناد و بروشورهای زیادی را پرینت و بایگانی کنید و کیفیت چاپ کلمات سیاه و سفید برایتان بسیار مهم است، بهتر است پرینتر لیزری را انتخاب کنید. این چاپگر می تواند در شرکت هایی با کارایی بالا بسیار مفید و کاربردی باشد و سرعت چاپ برای چاپ سریع اسناد برای آنها بسیار مهم است. پرینترهای لیزری بهترین انتخاب برای چاپ کلمات و فونت های ریز و درشت هستند.

به یاد داشته باشید که چاپگرهای لیزری دارای سینی کاغذ با ظرفیت بالا هستند. بنابراین آنها می توانند صفحات بیشتری را در یک زمان معین چاپ کنند. به راحتی می توانید تا هزاران صفحه در ماه چاپ کنید. با این حال، اگر به دنبال چاپگری برای چاپ عکس‌های باکیفیت هستید و می‌خواهید عکس‌ها را در آلبوم‌ها، قاب‌ها یا در گالری قرار دهید، باید به دنبال چاپگر جوهرافشان باشید. زیرا کیفیت چاپ عکس پرینترهای لیزری قابل قبول و متوسط ​​است.

dpi یا وضوح تصویر اکثر مدل های چاپگر لیزری حدود 600 نقطه در اینچ است. این سطح وضوح برای چاپ معمولی و روزمره برای شرکت ها و مشاغل کوچک کافی است. البته رزولوشن پرینترهای لیزری پیشرفته می تواند به 2400 نقطه در اینچ برسد.

فراموش نکنید که بزرگترین ضعف پرینترهای جوهرافشان خشک شدن کارتریج های گران قیمت آنها در صورت عدم استفاده طولانی مدت از دستگاه است. یک مدار سفت می تواند عملکرد دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد و باعث از کار افتادن قطعات آن شود. اما کارتریج تونر پرینتر لیزری چنین مشکلی ندارد و در صورت عدم استفاده طولانی مدت از دستگاه با مشکل خشک شدن کارتریج مواجه نخواهید شد.

تونر پرینتر لیزری چیست؟

قبل از صحبت در مورد تونر پرینترهای لیزری، ابتدا باید با کارتریج ها و کاربرد آنها در چاپگرها آشنا شویم. کارتریج منبع جوهر چاپگر است، به عبارت دیگر موادی که چاپگر برای چاپ اسناد و عکس ها استفاده می کند در داخل این منبع قرار دارد. بر اساس چاپگری که متناسب با نیاز خود انتخاب می کنید، کارتریج ها نیز به دسته جوهر و تونر تقسیم می شوند. کارتریج تونر از قسمت های مختلفی مانند چیپ ست، درام، تونر و البته خود کارتریج تشکیل شده است. چیپ ست قطعه ای است که در تونر و کارتریج جوهر استفاده می شود.

این قسمت وظیفه اتصال چاپگر به کارتریج را بر عهده دارد و اتصال هر دو به یکدیگر فرآیند چاپ را امکان پذیر می کند. علاوه بر این، چیپ ست وظیفه اطلاع رسانی در مورد مقدار باقیمانده کارتریج تونر را بر عهده دارد. درام قسمت استوانه ای آبی رنگ است که فقط در کارتریج تونر یافت می شود و نقش اساسی در کیفیت چاپ تصاویر دارد.

آهنربا یک میله استوانه ای است که در مخزن اصلی نصب شده است که تونر را جذب کرده و در حین چاپ به درام می برد. تیغه ها نیز در مخزن زباله و در پایین درام قرار دارند و وظیفه تمیزکاری در حین چرخش را بر عهده دارند.

اکنون که با کارتریج و برخی از قطعات مختلف آن آشنا شدید، باید بتوانید به پاسخ این سوال که تونر پرینتر لیزری چیست، برسید. داخل کارتریج یک پودر پلی استر فشرده است، این پودر برای قرار دادن روی کاغذ نیاز به حرارت دارد. کارتریج تونر نباید در معرض رطوبت و نور خورشید باشد.

به یاد داشته باشید، اگر تونر روی لباس‌هایتان ریخت، فقط از آب سرد برای پاک کردن لکه استفاده کنید. آب داغ ذرات تونر را حل کرده و باعث خیس شدن آنها در لباس می شود. تونرها بسته به نوع چاپگر لیزری که انتخاب می‌کنید در رنگ‌های مختلفی وجود دارند. مواد کارتریج تونر از پلاستیک ذوب شده ساخته شده است، بنابراین اگر صفحه خیس شود، جوهر پخش نمی شود.

چاپگر لیزری چگونه کار می کند؟ چگونه یک پرینتر می تواند با لیزر چاپ کند؟

اگرچه این نوع چاپگر را چاپگر لیزری می نامند، اما در واقع الکتریسیته ساکن است که اسناد و تصاویر را روی کاغذ چاپ می کند. به عبارت دیگر پرینترهای لیزری از الکتریسیته ساکن برای نگه داشتن تونر روی کاغذ استفاده می کنند. این دستگاه از مدار ولتاژ بالا برای تغذیه بار الکترونیکی استفاده می کند

پس از ارسال فایل، چاپگر اسناد را پردازش می کند. خود قطعه درام دارای بار الکتریکی مثبت است.

پرتو لیزر نیز در جلوی آینه قرار می گیرد و آن را روشن می کند، آینه نیز لیزر را بر روی درام منعکس می کند. با پرتو لیزر، آینه تصویر را منعکس می کند. هنگامی که لیزر به درام برخورد می کند، بار مثبت به بار منفی تبدیل می شود.

در مراحل بعدی، ذرات کوچک تونر با استفاده از یک غلتک متصل به درام روی درام پخش می شوند. تونر دارای بار الکتریکی مثبت است و فقط به قسمت های دارای بار منفی درام می چسبد. همانطور که کاغذ از طریق چاپگر وارد درام می شود، بار منفی می یابد.

هنگامی که کاغذ از طریق چاپگر به درام تغذیه می شود، بار منفی روی کاغذ، ذرات تونر را از درام دور می کند. در این مرحله پودر تونر روی کاغذ اعمال می شود. سپس کاغذ از طریق غلتک های گرم شده به نام فیوز می گذرد، جایی که گرما و فشار ذرات تونر را به کاغذ می آمیزند. این به این دلیل است که کاغذ پس از خروج از چاپگر لیزری گرم می شود.

آشنایی با انواع پرینترهای لیزری

چاپگرهای لیزری بر اساس کاربرد و قابلیت هایشان به انواع مختلفی تقسیم می شوند. اگر بخواهیم انواع پرینترهای لیزری را با توجه به قابلیت ها و انواع چاپ دسته بندی کنیم، باید بگوییم که پرینترهای لیزری به دو دسته رنگی و تک رنگ تقسیم می شوند. اشاره کردیم که تونرها بسته به نوع چاپگری که برای خود انتخاب می کنید متفاوت است. پرینترهای تک رنگ از کارتریج های مشکی استفاده می کنند، در حالی که چاپگرهای رنگی علاوه بر مشکی از کارتریج های فیروزه ای، زرد و سرخابی استفاده می کنند.

اگر پرینترهای لیزری را بر اساس کاربردشان تحلیل کنیم، باید آنها را به یکبار مصرف و چند منظوره تقسیم کنیم. پرینترهای لیزری یکبار مصرف فقط می توانند اسناد و تصاویر را چاپ کنند. پرینترهای لیزری چندکاره علاوه بر چاپ، قابلیت کپی، فکس و حتی اسکن را نیز دارند.

تاریخچه پرینترهای لیزری

تجزیه و تحلیل کارایی پرینترهای لیزری

کارتریج پرینتر لیزری قابل شارژ است و ظرفیت و عمر بیشتری نسبت به کارتریج جوهر دارد.

سرعت چاپ در دقیقه پرینترهای لیزری بالاتر و سریعتر از چاپگرهای جوهرافشان است.

یکی از مواردی که قبل از خرید چاپگر باید در مورد آن تحقیق کنید، هزینه مواد مصرفی است. مواد مصرفی و کارتریج پرینترهای لیزری قیمت خرید پایینی دارند.

چاپ اسناد و متون بر روی پرینترهای لیزری با کیفیت بسیار بالایی انجام می شود.

معایب پرینترهای لیزری را بررسی کنید

چاپگرهای لیزری می توانند اشکال و تصاویر را چاپ کنند، اما این تصاویر چاپ شده با عملکرد یک چاپگر جوهر افشان قابل مقایسه نیستند.

قیمت خرید پرینتر لیزری بالاتر از پرینتر مکانیکی است.

پرینترهای لیزری بزرگتر از پرینترهای جوهرافشان هستند و به فضای زیادی نیاز دارند.

تفاوت چاپگرهای لیزری و جوهرافشان

در ادامه مقاله به تفاوت پرینترهای لیزری و جوهرافشان خواهیم پرداخت. زیرا هنگام خرید چاپگر، دانستن کافی در مورد هر دو چاپگر مهم است.

برای چاپ تصاویر رنگی، یک چاپگر جوهرافشان باید کارتریج مشکی را با سه رنگ آبی، قرمز و زرد ترکیب کند. فرآیند ادغام کارتریج ها در یک چاپگر جوهر افشان طولانی و زمان بر است. این باعث می شود که سرعت چاپ در دقیقه در پرینترهای جوهرافشان در مقایسه با پرینترهای لیزری بسیار کم و کند باشد.

نکته دیگری که هنگام خرید چاپگر باید به آن توجه کنید، قیمت خرید آن و هزینه مواد مصرفی است. اگر به بازار لوازم اداری بروید متوجه می شوید که قیمت خرید پرینترهای جوهرافشان بسیار پایین است. قیمت پایین دستگاه شامل هزینه مواد مصرفی و جوهر چاپگر نمی شود.

کارتریج های جوهر را می توان مانند کارتریج های تونر شارژ کرد، اما شارژ کارتریج جوهر توصیه نمی شود زیرا ممکن است به سخت افزار چاپگر آسیب برساند.

در این مقاله سعی داریم در مورد پرینتر لیزری، نحوه کار و مزایا و معایب آنها توضیح دهیم. به طور کلی، قبل از خرید چاپگر، بهتر است راهنمای خرید آن را مطالعه کرده و مطابق با نیاز خود یکی را انتخاب کنید. پرینترهای لیزری اگرچه کارایی و سرعت بالایی دارند، اما در صورت عدم سرویس دهی به موقع، آسیب دیده و از کار می افتند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، بهتر است خدمات و تعمیر چاپگر را در برنامه های خود قرار دهید.

راه اندازی و استفاده بسیار آسان، چاپگر HP LaserJet M1522nf یکی از بهترین و محبوب ترین پرینترهای لیزری تولید شده توسط HP است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.