نکاتی برای بهبود کیفیت اسپرم در اختلالات اسپرموگرافی

۸۲۵ بازديد

 آزمایش اسپرم سه ویژگی اصلی اسپرم یعنی تعداد، حرکت و ظاهر اسپرم را بررسی می کند.

مشکلات هر یک از این ویژگی ها باعث کاهش باروری مردان می شود که در بسیاری از موارد با یک سری روش های ساده قابل درمان است.

طبق آخرین استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، تعداد طبیعی اسپرم ۱۵ میلیون در میلی لیتر یا حداقل ۳۹ میلیون در هر نمونه است. تعداد اسپرم کمتر از 10 میلیون در میلی لیتر غیر طبیعی تلقی می شود و معمولاً با ناباروری مردان مرتبط است.

هر چیزی که بر هورمون هایی که تولید اسپرم را کنترل می کنند یا به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند تأثیر بگذارد می تواند به رشد سالم اسپرم و بهبود تعداد اسپرم کمک کند.

به طور کلی، تصور می شود که عوامل مؤثر بر سطح تستوسترون بیشترین تأثیر را بر تعداد و کیفیت اسپرم دارند.

نکات کلی و مهم فرازطب برای بهبود کیفیت اسپرم

- ویزیت اورولوژیست و معاینه بالینی و سونوگرافی دقیق در خصوص واریکوسل و عفونت پروستات و درن تولید اسپرم.

- در عین حال سعی کنید روده های خود را خنک نگه دارید (علت اصلی بیرون از بدن همان کیسه ای به نام کیسه بیضه است که بهترین مکان برای تولید اسپرم در دمای 34.5 درجه است).

افزایش دمای بیضه می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود، اما برخی از عوامل رایج عبارتند از حمام آب گرم، سونا، استخر، عفونت های مختلف، لباس های زیر تنگ، مواد مصنوعی (مورد استفاده در لباس ها، به ویژه لباس های زیر) و نشستن. یک مکان گرم برای مدت طولانی.

بر اساس یک آزمایش سه ساله که در سال 2007 در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد، از هر 11 مردی که حمام کردن در آب داغ را متوقف کردند، 5 نفر تعداد اسپرم‌های منی خود را 500 درصد افزایش دادند.

- داشتن یک سبک زندگی سالم:

سبک زندگی سالم و مناسب می تواند تاثیر زیادی در افزایش باروری مردان داشته باشد و به درمان ناباروری مردان کمک کند. برای داشتن یک سبک زندگی سالم، رعایت توصیه هایی مانند تغذیه مناسب و سرشار از مواد مغذی و حفظ وزن سالم توصیه می شود.

- از استعمال دخانیات و نوشیدن الکل زیاد خودداری کنید. افراد سیگاری حدود 22 درصد سلول های اسپرم کمتری نسبت به افراد عادی دارند. نوشیدن الکل باعث کاهش تولید اسپرم و افزایش تعداد سلول های اسپرم غیر طبیعی می شود.

- از مصرف ترکیبات استروئیدی (که در باشگاه ها برای افزایش حجم عضلانی استفاده می شود) خودداری کنید.

– از سبزیجات غنی از بتاکاروتن مانند هویج، کاهو و اسفناج استفاده کنید که می تواند تحرک اسپرم را افزایش دهد.

- سبزیجات حاوی لیکوپن (مانند گوجه فرنگی) نیز می توانند کیفیت و شکل (مورفولوژی) اسپرم را بهبود بخشند.

- می توانید از ترکیبات طبیعی حاوی تستوسترون مانند شیرخشت یا گیلاس زمستانی (جین سینگ هندی) استفاده کنید.

- ورزش هوازی منظم انجام دهید که باعث کاهش استرس و افزایش متابولیسم می شود.

- همیشه آب کافی بنوشید زیرا کم آبی می تواند کمیت و کیفیت اسپرم را کاهش دهد. توجه داشته باشید که به غیر از آب می توانید از نوشیدنی های سالم دیگر نیز استفاده کنید. همچنین باید از نوشیدنی های الکلی، کافئین و شیرین کننده های مصنوعی خودداری کنید.

- غذاهایی که می توانند به تقویت باروری کمک کنند و همچنین سرشار از روی هستند صدف، گوشت قرمز، اسفناج، آجیل، لوبیا و قارچ هستند.

- موز یکی دیگر از مواد غذایی است که می تواند تعداد اسپرم را به سرعت افزایش دهد. توصیه می شود موز مصرف کنید زیرا سرشار از انواع مواد مغزی مورد نیاز بدن است.

موز حاوی آنزیم های مورد نیاز برای تنظیم هورمون های جنسی است. این آنزیم ها نقش بسیار قدرتمندی در افزایش تولید اسپرم دارند.

موز سرشار از آنزیمی به نام بروملین است. آنزیمی که نقش مهمی در تنظیم هورمون های مردانه دارد.

موز همچنین میوه ای سرشار از ویتامین B1، ویتامین A و ویتامین C است که با افزایش استقامت و پایداری اسپرم، قدرت باروری مردان را افزایش می دهد.

انار سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها علاوه بر تقویت موثر سیستم ایمنی، به بهبود متابولیسم نیز کمک می کنند.

انار همچنین با مواد شیمیایی مضری که در بدن وجود دارد و باعث آسیب اسپرم می شود مبارزه می کند.

به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی بالای انار، خوردن انار و آب انار می تواند میزان مالون دی آلدئید خون را کاهش دهد.

این ماده شیمیایی اسپرم را از بین می برد. اینها فواید انار برای حفظ سلامت باروری مردان است.

- چای سبز بنوشید. چای سبز حاوی ماده ای به نام تئینین است که ظاهراً باعث افزایش تعداد اسپرم می شود. تینین می تواند از اختلالات اسپرم جلوگیری کند.

- تلفن همراه خود را در جیب شلوار خود قرار ندهید. اگر تلفن های همراه در جیب شلوار شما باشد، به دلیل امواج الکترومغناطیسی که ارسال و دریافت می کنند، می توانند به سلول های اسپرم آسیب برسانند. شواهد کاملاً قابل اعتمادی وجود دارد که نشان می دهد این امواج الکترومغناطیسی می توانند اسپرم را از بین ببرند.

- کمتر از دوچرخه سواری استفاده کنید. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که دوچرخه سواری - به ویژه دوچرخه سواری مقاومتی - می تواند باروری مردان را کاهش دهد. دلیل این امر فشاری است که هنگام دوچرخه سواری به بیضه ها وارد می شود. این فشار باعث افزایش دمای بدن در ناحیه تناسلی می شود که توانایی بیضه ها را برای تولید اسپرم با کیفیت بالا کاهش می دهد.

- به طور کلی رژیم غذایی کم چرب و پر کربوهیدرات و پروتئین نقش مهمی در افزایش تولید اسپرم دارد.

- کاربرد تمرینات کگل: اگرچه این تمرینات تاثیری بر تعداد اسپرم ندارند، اما با کمک آنها می توانید نیروی خروج اسپرم را افزایش دهید و از انزال لذت بیشتری ببرید.

- مصرف ویتامین ها و مکمل ها: ماری جوانا، کوکائین، تریاک، شیشه و برخی داروها باعث کمبود اسپرم می شوند.

- کاهش مصرف مواد غذایی حاوی استروژن (مانند فرآورده های حاوی سویا) نیز یکی دیگر از راه های موثر برای بهبود کیفیت اسپرم و درمان ناباروری مردان است.

- مصرف برخی داروها مانند برخی آنتی بیوتیک ها، متادون، داروهای ضد افسردگی، آنتی آندروژن ها، ضد التهاب ها و ... باعث کاهش موقت تولید اسپرم و در نهایت کاهش تعداد اسپرم می شود. قطع مصرف این داروها تولید اسپرم را به حالت قبلی باز می گرداند. اما گاهی اوقات استفاده طولانی مدت از آندروژن ها (که در بدنسازی قابل استفاده است) می تواند با ایجاد اختلال در محور هیپوفیز-بیضه، تولید اسپرم را برای همیشه متوقف کند.

داشتن رابطه جنسی بیشتر به جای بازی، کیفیت اسپرم را بهبود می بخشد. مطالعات اخیر نشان داده است که اگر مردان با باروری پایین حداقل 3-4 بار در هفته انزال کنند، کیفیت اسپرم آنها بهبود می یابد و باروری مردان بهبود می یابد.

از سوی دیگر، مکمل های طبیعی نیز وجود دارد که به افزایش تولید و تعداد اسپرم کمک می کند.

کارنیتین: موجود در گوشت قرمز و شیر.

اسید فولیک: در سبزیجات به خصوص کلم و کاهو فراوان است.

آرژنین. در آجیل، کنجد، تخم مرغ و گوشت یافت می شود و مکمل اسپرم است.

ویتامین E و سلنیوم: این دو ماده باعث افزایش تولید اسپرم می شوند.

آسپارتیک اسد

- سیر یکی از بهترین مواد غذایی برای افزایش تولید اسپرم و افزایش تولید اسپرم است. امروزه سیر به عنوان یک ماده غذایی برای سلامت جنسی شناخته می شود.

بررسی اجمالی:

- - سلنیوم؛ یک آنتی اکسیدان ضروری برای تحرک و تحرک اسپرم

- و آلیسین، ماده ای که از اسپرم محافظت می کند و گردش هورمون های جنسی را در ناحیه تناسلی مردانه افزایش می دهد.

برای دستیابی به اثر کمک به سیر در زمینه تحریک اسپرم، از 1 تا 2 سیر در روز مناسب است.

گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی اکسیدان ها در افزایش تحرک، شادابی و البته زنده ماندن و بقای اسپرم تاثیر بسزایی دارد.

گردو حاوی مقادیر زیادی سلنیوم است و از طرفی گردش خون را در اندام تناسلی افزایش می دهد.

علاوه بر قدرت گردو و کیفیت عملکرد و تحرک سلول های اسپرم، گردو با تأثیر بر چربی خون و کاهش سطح کلسترول، فعالیت مغز و توانایی یادگیری را افزایش می دهد.

برای دستیابی به این اثرات، مصرف روزانه 8 عدد گردو در روز ممکن است مناسب باشد. همچنین می توانید از  استفاده کنید.


- تحقیقات نشان داده است که خرما برای افزایش قوای جنسی و رفع ضعف جنسی بسیار مهم است. همچنین می توانید از قرص افزایش جهش اسپرم استفاده کنید.


حمایت علمی از این موضوع عمدتاً مبتنی بر طب سنتی است و متخصصان طب سنتی از دیرباز از عسل و خرما برای درمان ناتوانی جنسی استفاده می‌کنند.

در سال 2006، محققان دانشگاه شیراز تأثیر خرما و شیره آن را بر عملکرد جنسی مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که خرما، سرشار از استرادیول و فلاونوئیدها، تعداد اسپرم ها و برانگیختگی جنسی را افزایش می دهد و همچنین اندازه و وزن بیضه ها را افزایش می دهد. ماندن

- از نظر طب سنتی، عسل خالص و گرم داروی موثری برای درمان ناتوانی جنسی است، زیرا حاوی ویتامین E و روی و سایر مواد معدنی است که ثابت شده است به رفع کمبود انرژی کمک می کند.

به طور کلی:

عواملی که به اسپرم آسیب می رساند

بیضه ها را گرم نگه دارید

و استفاده های متعدد از جکوزی،

دوش آب گرم،

قرار دادن لپ تاپ روی پاها و اثر گرم کنندگی آن بر روی بیضه ها و نشستن طولانی مدت باعث کاهش تعداد اسپرم و باروری می شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.