عوارض جراحی تعویض مفصل ران چیست؟

۱,۴۵۵ بازديد


عوارض تعویض مفصل رانچیست؟ مانند هر جراحی دیگری، جراحی تعویض مفصل ران دارای خطرات و مزایایی است، اما اکثر افرادی که جراحی تعویض مفصل ران انجام می دهند، مشکلات جدی ندارند. ممکن است برخی از عوارض نادر وجود داشته باشد که نیاز به جراحی مجدد مفصل ران داشته باشد. در این مقاله می خواهیم به عوارض این جراحی و درمان آن ها بپردازیم.

رهاسازی و پروتز

این مشکل در درصدی از بیماران تعویض مفصل ران رخ می دهد. این مشکل می تواند باعث درد و احساس بی ثباتی در مفصل شود.

شلی ممکن است به دلیل جدا شدن تدریجی استخوان از پروتز یا نازک شدن استخوان اطراف ایمپلنت ایجاد شود.

این ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد، اما معمولاً 10 تا 15 سال پس از عمل اصلی، ممکن است در مقطعی نیاز به عمل دیگری (عمل مجدد) باشد.

حرکت لگن

گاهی اوقات مفصل مصنوعی جدید می تواند حرکت کند و از سوکت خارج شود. حدود 2 درصد از بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد و در دوران نقاهت زمانی رخ می دهد که لگن شما هنوز در حال بهبود است. اگر لگن شما دررفته است، ممکن است برای ترمیم آن نیاز به عمل دیگری داشته باشید

طول پا را تغییر دهید

پای عمل شده ممکن است کوتاهتر یا بلندتر از پای دیگر باشد، بنابراین گاهی اوقات پوشیدن کفش پاشنه بلند ضروری است. البته به لطف دقت جراح می توان احتمال بروز این عارضه را به حداقل رساند.

عفونت

اگر باکتری در حین یا بعد از عمل وارد بافت نرم اطراف لگن شما شود، می تواند باعث عفونت شود. علائم عبارتند از:

دمای بالا (گرما) 38 درجه سانتیگراد یا بیشتر

تکان دادن و تکان دادن

قرمزی و تورم در محل عمل

تخلیه از محل جراحی

درد ممکن است در زمان استراحت ادامه یابد

اگر فکر می کنید عفونت دارید، فورا به جراح خود مراجعه کنید.

لخته شدن خون

خطر لخته شدن خون تا چند هفته پس از جراحی افزایش می یابد. این می تواند در پاها (ترومبوز ورید عمقی) یا در ریه ها (آمبولی ریه) رخ دهد.

ترومبوز ورید عمقی می تواند باعث درد، قرمزی و تورم در پای شما شود. اگر به موقع درمان نشود، می تواند منجر به آمبولی ریه شود. آمبولی ریه می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگر مشکل تنفس دارید یا ضربان قلب شما خیلی سریع است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

برای کاهش خطر لخته شدن خون باید در روز جراحی از رختخواب خارج شوید و با کمک دیگران راه بروید و در هنگام استراحت مچ پا و انگشتان پا را حرکت دهید. جراح همچنین ممکن است داروهای رقیق کننده خون را برای کاهش خطر لخته شدن خون در قلب یا ریه ها تجویز کند.

خونریزی بعد از جراحی

مقداری خونریزی از برش بعد از جراحی طبیعی است. گاهی اوقات این می تواند دائمی باشد، معمولاً در نتیجه مصرف داروهای رقیق کننده خون.

در بیشتر موارد، این وضعیت ظرف چند روز خود به خود برطرف می شود. گاهی اوقات ممکن است داروهایی برای توقف خونریزی تجویز شود.

تورم

مقداری تورم بعد از هر عمل طبیعی است. با این حال، در برخی موارد ممکن است بیشتر از حد انتظار باقی بماند. تقریباً 6٪ از بیماران تورم طولانی مدت را تجربه می کنند که می تواند تا 18 ماه طول بکشد. این معمولاً نتیجه گردش خون ضعیف است.

تورم می تواند نشانه ترومبوز ورید عمقی یا عفونت باشد. مهم است که علائم خود را با جراح خود در میان بگذارید و در صورت نگرانی فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

آسیب عصبی عروقی

کمتر از 1 درصد بیماران در حین جراحی به اعصاب و عروق خونی خود آسیب می رسانند. آسیب عمومی عصبی نیز ممکن است رخ دهد که منجر به نوروپاتی دائمی شود.

رگ های خونی مهم زیادی در اطراف مفصل ران وجود دارد. اگر در حین جراحی آسیب ببینند، می توانند باعث خونریزی بیش از حد شوند که می تواند باعث تورم بعد از عمل شود و ممکن است نیاز به تزریق خون داشته باشد.

سفتی، سختی

عارضه دیگر سفتی مفصل است. این زمانی اتفاق می افتد که بافت نرم اطراف تعویض مفصل ران به دلیل جای زخم سفت می شود و تحرک مفصل را کاهش می دهد. احتمال این عارضه به شدت آرتریت و پیچیدگی جراحی شما بستگی دارد.

اگر در معرض خطر هستید، ممکن است از دارو یا پرتودرمانی برای جلوگیری از سفتی مفاصل استفاده شود.

خراب

در حین جراحی خطر شکستگی کمی وجود دارد. اگر تعویض مفصل ران با سیمان در مقایسه با تعویض مفصل ران بدون سیمان دارید، خطر کمی کمتر است. تجربه جراح ارتوپد شما نیز می تواند بر خطر شکستگی شما تأثیر بگذارد.

آسیب عضلانی

آسیب عضلانی شما ممکن است در حین یا پس از تعویض مفصل رخ دهد. گاهی به دلیل ضعف عضلانی از قبل وجود دارد. علائم شامل درد، ضعف و لنگش است. سایر بافت‌های نرم از جمله رباط‌ها و تاندون‌ها نیز می‌توانند در طول جراحی آسیب ببینند.

نمک

تعویض مفصل ران ممکن است فرسوده شود و ممکن است نیاز به تعویض مجدد داشته باشد. گاهی خیلی سریع سایش و پارگی تحت تأثیر سطح عملکرد و سطح استقامت ایمپلنت شما قرار می گیرد.

درد مداوم

درد مزمن می‌تواند نوروژنیک باشد، ناشی از آسیب عصبی یا در نتیجه تعویض نامناسب مفصل ران باشد. در موارد نادر، ممکن است بعد از جراحی درد بیشتری نسبت به قبل احساس کنید.

اخرین حرف

همانطور که در این مقاله از دکتر منصوری گفته شد خطر بروز عوارض در آرتروپلاستی مفصل ران شایع نیست و عوارضی مانند دررفتگی مفصل، عفونت و ... نادر است. بهترین راه برای کاهش عوارض، انتخاب یک جراح با تجربه و حرفه ای تعویض مفصل ران و انجام مراحل و مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل ران است.

نرم‌افزارهای جراحی پلاستیک از اهمیت بسیاری برخوردارند و در این حوزه به عنوان ابزارهای کمکی برای جراحان و تیم‌های پزشکی عمل می‌کنند. این نرم‌افزارها از فناوری‌های پیشرفته و رویکردهای نوینی برای تشخیص، برنامه‌ریزی و اجرای عملیات جراحی پلاستیک بهره می‌برند. در زیر به برخی از بهترین نرم‌افزارهای جراحی پلاستیک اشاره می‌کنم:

 

Crisalix: این نرم‌افزار به جراحان پلاستیک کمک می‌کند تا قبل از انجام عملیات، با استفاده از تصاویر سه‌بعدی و شبیه‌سازی‌های واقع‌گرایانه، پیش‌بینی‌های دقیقی از نتیجهٔ نهایی به بیماران ارائه دهند. این ابزار به جراحان کمک می‌کند تا برای هر بیمار یک برنامهٔ درمانی شخصی‌سازی شده ارائه دهند.

Touch Surgery: این نرم‌افزار به جراحان کمک می‌کند تا با استفاده از شبیه‌سازی‌های واقع‌گرایانه و ویدیوهای آموزشی، عملیات‌های جراحی پلاستیک را تمرین کنند و بهبود فنی خود را ارتقاء بخشند. این ابزار به آموزش و تمرین جراحان و افزایش اطمینان و مهارت آن‌ها کمک می‌کند.

این نرم‌افزارها تنها چند نمونه از ابزارهای موجود در حوزهٔ جراحی پلاستیک هستند که به جراحان کمک می‌کنند تا عملیات‌های خود را بهبود بخشند و به بیماران خدمات با کیفیت‌تری ارائه دهند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.