همه چیز درباره موسیقی الکترونیک

۵۶ بازديد


موسیقی الکترونیک نوعی موسیقی است که در فرآیند آماده سازی خود از وسایل الکترونیکی و فناوری موسیقی الکترونیک استفاده می کند یا از سازهای آکوستیک برای تولید صدا استفاده نمی کند. به طور کلی تفاوت آن با سایر انواع موسیقی در نوع صدای تولید شده توسط دستگاه های الکترونیکی است.

نمونه هایی از دستگاه های تولید صدا الکترومکانیکی عبارتند از تله هارمونیوم، ارگ هاموند و گیتار الکتریک. صداهای الکترونیکی خالص را می توان با استفاده از ترمین ها، سینت سایزرها و رایانه ها نیز ایجاد کرد. موسیقی الکترونیک معمولاً هیچ کلمه ای ندارد.

در موسیقی الکترونیک واقعی، صداها و سازهای آکوستیک معمولا استفاده نمی شوند. صداها از ابتدا توسط مدارهای الکترونیکی مانند سینت سایزرها یا فناوری صوتی دیجیتال که از صداهای سازهای آکوستیک یا صدای انسان نمونه برداری می کند و با نرم افزار خارج از محدوده فرکانس طبیعی آنها را دستکاری می کند، ایجاد می شود. با سمپل ها صداهایی که قبلا شنیده نشده ایجاد می شود.

برای مثال کلاوس شولزه (آهنگساز آلمانی) در آثار موسیقی خود از صداهای خارج از محدوده صدای خواننده و گیتار الکتریک استفاده می کند یا ملودی یکی از آثار آهنگساز آمریکایی، خانم وندی کارلوس، با صدایی اجرا می شود که در ابتدا شبیه یک آکورد ابوا و سپس به تدریج به آکورد ویولن تبدیل شد.

انجام این کار با سازهای آکوستیک غیرممکن است، بنابراین می توان گفت که موسیقی الکترونیک ادامه جنبش آوانگارد است. به همین دلیل، آهنگسازان از نظر سبک، فرم و آکوستیک موسیقی شناخته شده و تعریف نشده اند. برای آشنایی بیشتر با دانلود آهنگ خارجی این مقاله از موزیک باران همراه باشید.

تاریخچه الکترونیک:

موسیقی الکترونیک حاصل تلفیق خلاقیت و دانش نوازندگان علاوه بر علم الکترونیک است و اغلب صدایی که در این گونه قطعات می شنویم با صدای استفاده شده در موسیقی غیر الکترونیکی (آکوستیک) متفاوت است. تاریخچه دستگاه های الکترونیکی به سه دهه تقسیم می شود:

1300 تا 1310:

در این دهه، یکی از پیشگامان تولید صدای الکترونیک «لئون ترمین»، سازی به نام «ترمین» را ساخت که در بسیاری از کنسرت ها و موسیقی متن فیلم در همان دوره مورد استفاده قرار گرفت. این دستگاه صدایی نرم و روان دارد و به همین دلیل طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. همچنین نوازندگان این ساز با استفاده از حرکات سریع دست به جلو و عقب می توانند افکت هایی مانند ویبراتو و پروتامنتو ایجاد کنند.

1330 شمسی:

در طول این دهه، دانشگاه پرینستون موفق به ساخت سینت سایزرهای شگفت انگیز شد. علاوه بر این، نوازندگان بزرگ از این کامپیوتر برای ایجاد صداهای خاص و غیر آکوستیک استفاده کرده اند. در این دوره ایستگاه های تجاری مهمی مانند رادیو BRICS از این ساز استفاده کردند. علاوه بر این، آهنگسازان و نوازندگانی مانند میلتون بابیت، ماریو دیوبدوفسکی و ولادیمیر یوساچوفسکی از این ساز برای خلق موسیقی استفاده کردند.

1340 BK:

در دهه 1340 سینت سایزرها رشد و توسعه یافتند و این دوره به نوعی انقلاب تجاری در تولید ابزارهای الکترونیکی تلقی می شود. همچنین در این دوره اولین نسل از سینت سایزرهای کیبورد ساخته شد که با تغییر پارامترهای ژنراتور می توانست صدای منحصر به فردی تولید کند.

لوازم برقی:

این ابزار الکترونیکی است که صدا را به صورت الکترونیکی ایجاد یا تقویت می کند. اختراع اولین نمونه های این سازها به سال 1904 برمی گردد و از دهه 1950 تأثیر بسزایی در موسیقی داشته است. امروزه فناوری الکترونیک و کامپیوتر به سرعت در حال توسعه است، دائماً در حال تغییر و شبکه ای شدن است.

سازهای تقویت شده مانند پیانو، ارگ و گیتار الکتریک و همچنین سینتی سایزرها، کامپیوترها یا ترکیبی از اینها از جمله سازهای الکتریکی هستند که برای اجرا و خلق موسیقی استفاده می شوند.

برای ایجاد و تهیه موسیقی الکترونیک می توان گفت که ابزارهای مورد استفاده برای موسیقی الکترونیک عبارتند از:

عضو

استارترامپ

گیتار الکتریک

کنترل های MIDI

سینت سایزرها

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.