سمعک چیست؟

مجله بي كران

سمعک چیست؟

۶۹ بازديد

سمعک چیست؟ این سوال احتمالا ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است که سمعک چیست؟ می توان گفت سمعک وسیله الکترونیکی کوچکی است که در گوش یا پشت گوش قرار می گیرد. سمعک صدا را تقویت می کند به طوری که یک فرد کم شنوا می تواند در حین فعالیت به طور کامل بشنود

روزانه شرکت کنید و با دیگران ارتباط برقرار کنید. سمعک می تواند به افراد کمک کند در محیط های ساکت و پر سر و صدا بهتر و بلندتر بشنوند. با این حال، تنها 20 درصد از افرادی که به سمعک نیاز دارند از آن استفاده می کنند (یعنی از هر پنج نفری که به سمعک نیاز دارند، یک نفر از آن استفاده می کند).

سمعک چیست؟ سمعک دارای سه بخش اصلی است: یک میکروفون، یک تقویت کننده و یک بلندگو. سمعک امواج صوتی را از طریق یک میکروفون دریافت می کند که آنها را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند و به تقویت کننده می فرستد. تقویت کننده قدرت سیگنال ها را افزایش می دهد و سپس آنها را از طریق بلندگو به گوش می فرستد.

در سمعک های دیجیتال و هوشمند، تقویت کننده شامل یک تراشه دیجیتال پیچیده است که وظیفه پردازش صدا را نیز بر عهده دارد. در سمعک‌های پیشرفته‌تر، این دستگاه‌ها قابلیت‌هایی را به سمعک‌های مسئول پردازش صداها در محیط‌های سخت شنوایی اضافه کرده‌اند. این به شنونده کمک می کند تا گفتار را بدون تداخل با صدا ببیند.

سمعک چیست و چگونه کمک می کند؟
برای تعمیر سمعک به نمایندگی سمعک در شرق تهران مراجعه نمایید.

سمعک ها به ویژه در بهبود درک افرادی که به دلیل آسیب به سلول های حسی کوچک در گوش داخلی به نام سلول های مویی مشکل شنیدن و صحبت کردن دارند مفید است. این آسیب می تواند در نتیجه بیماری، افزایش سن یا آسیب ناشی از سر و صدا یا برخی داروها رخ دهد.

سمعک ارتعاش صدایی را که وارد گوش می شود تقویت می کند. سلول های موی سالم باقی مانده ارتعاشات تقویت شده را تشخیص داده و آنها را به سیگنال های عصبی منتقل می کنند. هر چه آسیب به سلول های موی شنوایی فرد بیشتر باشد، شنوایی آن دشوارتر است و باید سمعک ها را افزایش داد تا با این تغییرات مطابقت داشته باشد. با این حال، محدودیت های عملی برای میزان تقویت سمعک وجود دارد. علاوه بر این، اگر گوش داخلی به شدت آسیب ببیند، حتی یک لرزش قوی نیز به سیگنال های عصبی تبدیل نمی شود. در این شرایط سمعک بی اثر خواهد بود، بنابراین بسیار مهم است که به موقع برای درمان کم شنوایی اقدام کنید.

چگونه بفهمم که به سمعک نیاز دارم؟

اگر فکر می کنید ممکن است کم شنوایی داشته باشید و به سمعک نیاز دارید، به مرکز شنوایی شناسی (مرکزی که شنوایی را اندازه گیری می کند و سمعک تجویز می کند) مراجعه کنید. شنوایی شناس (شنوایی شناس) متخصص شنوایی و پشتیبانی است که کم شنوایی را شناسایی و اندازه گیری می کند و آزمایش های شنوایی را برای ارزیابی نوع و میزان کم شنوایی انجام می دهد. در صورت لزوم برای شما سمعک تجویز می کند و در اختیار شما قرار می دهد. سمعک در مرکز تهران را می توانید خریداری کنید.
آیا سبک ها و سبک های مختلف سمعک وجود دارد؟

تقریباً 7 مدل سمعک محبوب وجود دارد که به 3 نوع تقسیم می شوند: سمعک پشتی تلفن یا BTE، داخل گوش (ITE) و سمعک گیرنده در پشت تلفن یا RIC شامل BTE کلاسیک BTE کوچک و باز سمعک ها شامل داخل گوش (ITE)، داخل کانال (ITC) و داخل کانال (IIC، CIC) هستند.

سمعک های دیگری نیز به نام سمعک استخوانی وجود دارند که در اینجا به آنها نمی پردازیم.

سمعک های پشت گوش (BTE):

این شامل یک پوسته پلاستیکی سخت است که در پشت گوش قرار گرفته است، که به یک قالب گوش که در داخل گوش خارجی قرار داده شده است، متصل است. قطعات الکترونیکی در پوسته سمعک و پشت گوش ذخیره می شوند سمعک صدا را از طریق قالب گوش به گوش منتقل می کند سمعک های BTE توسط افراد در هر سنی برای کم شنوایی خفیف تا عمیق استفاده می شود

نوع جدیدی از سمعک پشت گوش یا BTE وجود دارد که می تواند کوچک و زیبا باشد. این سمعک ها در پشت گوش قرار می گیرند و صدا را از طریق یک لوله باریک به داخل کانال گوش هدایت می کنند. این اجازه می دهد تا کانال باز بماند. به همین دلیل سمعک های پشت باز می توانند انتخاب مناسبی برای افراد کم شنوایی باشند چرا که این نوع سمعک کمتر در اثر چنین موادی آسیب می بیند. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است هدفون های پشت باز را ترجیح دهند، زیرا آنها اثر مسدود کننده و پژواک یا انعکاس صدا را در گوش ندارند.

سمعک کمکی (ITE):

آنها کاملاً در گوش خارجی قرار می گیرند و برای کم شنوایی خفیف تا شدید استفاده می شوند. محفظه ای که قطعات الکترونیکی را نگه می دارد از پلاستیک سخت ساخته شده است. برخی از سمعک های ITE ممکن است دارای ویژگی های خاص دیگری مانند تله کویل باشند. تله کویل یک سیم پیچ مغناطیسی کوچک است که به کاربران این امکان را می دهد تا صدا را از مدار سمعک به جای میکروفون آن دریافت کنند. این کار گوش دادن به مکالمات تلفنی را آسان تر می کند. تله کویل همچنین به مردم کمک می کند در مکان های عمومی با سیستم های صوتی ویژه ای که نصب شده اند، به نام سیستم های حلقه القایی بشنوند. سیستم های حلقه تولید در بسیاری از کلیساها، مدارس، فرودگاه ها و مکان های دیگر یافت می شوند. سمعک ITE معمولاً برای کودکان خردسال تجویز نمی شود زیرا آنها مجبورند پوسته و شکل سمعک را با رشد گوش خود تغییر دهند.
برای انجام شنوایی سنجی در شرق تهران کلیک کنید.
معاینه واژن:

در مجرای گوش قرار می گیرد و در دو مدل موجود است. سمعک های درون کانالی (ITC) بر اساس اندازه و شکل مجرای گوش ساخته می شوند. به طور کامل در داخل مجرای گوش یا به اصطلاح سمعک های نامرئی داخل کانالی (CIC و IIC) عملاً در مجرای گوش پنهان می شوند. هر دو نوع برای کم شنوایی خفیف تا متوسط ​​استفاده می شود.

از آنجایی که کوچک هستند، تنظیم و برداشتن آنها برای فرد دشوار است. علاوه بر این، سمعک های داخل کانال به فضای کمتری برای باتری ها و لوازم جانبی مانند تله کویل نیاز دارند. به طور کلی، آنها برای کودکان کوچک یا افراد با شنوایی شدید یا عمیق توصیه نمی شوند زیرا اندازه کوچک آنها قدرت و حجم آنها را محدود می کند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.