انواع آجر و كاربرد آنها در ساختمان سازي

۱,۴۴۰ بازديد



آجر يكي از مصالح ساختماني است كه امروزه زيباتر شده و در ساختمان سازي و همچنين دكوراسيون داخلي كاربرد دارد. آجرها در اشكال و اندازه هاي مختلف ساخته مي شوند و اين تنوع آجر و سازگاري با ساير مصالح، استفاده از آن را در گنبدها و طاق هاي طاقدار آسان مي كند.

در واقع اين محصول بيش از ساير مصالح ساختماني مورد استفاده قرار مي گيرد و به دليل قيمت مناسب در تمامي پروژه هاي ساختماني مورد استفاده قرار مي گيرد. با اين مقدمه، در ادامه مقاله اين سازنده با ما همراه باشيد تا با انواع آجر و نحوه استفاده از آن بيشتر آشنا شويد.

آجرها بسته به جنس و اندازه آنها كاربردهاي متفاوتي در ساخت دارند. برخي به عنوان كف و ديوار و برخي ديگر براي پوشش ديوارها استفاده مي شوند.

تنوع بالاي اين محصول گزينه هاي زيادي را در اختيار مشتريان قرار مي دهد و مي توانند با توجه به سليقه خود محصول مورد نظر را انتخاب كنند. آجرها با ظاهري توپر، توخالي، متخلخل و سوراخ دار توليد مي شوند.

نوع صلب آن مقاومت بالايي دارد و براي ساخت ديوارهاي باربر استفاده مي شود. آجرهاي توخالي و توخالي سوراخ هاي زيادي دارند و آجرهاي توخالي سوراخ دارند و با پرس درست مي شوند. اين عناصر از نظر عملكرد به انواع آجرهاي روكشي، آجرهاي مهندسي و آجرهاي عمومي تقسيم مي شوند.

همانطور كه از نام آن پيداست از آجر براي روكش نما استفاده مي شود. روش ساخت آجر به صورت دستي يا ماشيني مي باشد. اين نوع آجر بدون پوشش نصب مي شود.

آجرهاي مهندسي شده با آجرهاي معمولي متفاوت هستند. ظاهر آجر شفاف است و مقاومت آن به دليل تراكم بالا زياد است. ظرفيت باربري بالا يكي از خواص منحصر به فرد اين نوع آجر است.

از آجرهاي سنتي در كارهاي ساختماني نيز استفاده مي شود و با ماشين يا دست توليد مي شود. مواد اين مواد معمولاً يخبندان، خاك رس، نسوز، ماسه آهكي، فشار و ماشين آلات هستند.


نوع آجر

آجرهاي لعابدار

لعاب كاري يكي از روش هاي روكش آجري است كه از آن در برابر عوامل مختلف محافظت مي كند. آجرها مي توانند در معرض رطوبت، فرسايش، آب و هوا، مواد شيميايي و تغييرات آب و هوايي قرار بگيرند، اما لعابي كه سطح را مي پوشاند يك لايه محافظ است و عمر آن را افزايش مي دهد.

آجرهاي لعاب دار در رنگ ها و اندازه هاي مختلف توليد و به بازار عرضه مي شوند. بنابراين مي توان از آن براي تزئين نماي داخلي و خارجي ساختمان استفاده كرد. اين آجرها در رنگ هايي مانند آبي، قرمز، نارنجي، خاكستري و قرمز تيره رنگ آميزي مي شوند و زيبايي منحصر به فردي به فضا مي بخشند.

بيشتر اين آجرها در اشكال سنتي استفاده مي شوند. پوشش مقاومت آجر را افزايش مي دهد و از آسيب هاي احتمالي محافظت مي كند. آجر لعاب دار گرانتر از آجر معمولي است.



دستگاه آجر

اين آجرها پخته مي شوند و هنگام استفاده، سوراخ ها را با ملات پر مي كنند تا استحكام و مقاومت ساختمان افزايش يابد. تعداد سوراخ هاي افزايش يافته توسط آجر مكانيكي 8 تا 10 عدد مي باشد در واقع آجر مكانيكي به دليل استحكام براي ساخت ديوارهاي سخت و سكو استفاده مي شود.

سيمان ريخته شده در سوراخ هاي اين آجر استحكام و مقاومت آن را افزايش مي دهد. اين آجر ارزان بوده و در تمامي پروژه هاي ساختماني قابل استفاده است.



آجر ماسه آهكي

آجر شن و ماسه آهكي از سيليكات كلسيم ساخته شده و اغلب در فونداسيون ها استفاده مي شود. اين آجر از استحكام فشاري بالايي برخوردار است و به همين دليل از ظرفيت باربري بالايي برخوردار است و از آن براي ساخت ديوار استفاده مي شود.

آجرهاي ماسه آهكي به دليل استفاده از رنگدانه در توليد خود رنگ هاي متفاوتي دارند و ظاهر زيبايي دارند.

سختي اين آجرها زياد است و ابعاد و شكل يكنواخت آنها ساخت ديوارها را آسان مي كند و همچنين ميزان پراكندگي اين ماده بسيار كم است.

آجر ماسه آهكي عايق خوبي براي جلوگيري از گرماي ساختمان در زمستان و تابستان است و آسايش و آسايش را براي ساكنين به ارمغان مي آورد.

 

نماي آجري

يك نوع آجر آجري است و همانطور كه از نامش پيداست براي طراحي نما استفاده مي شود. يكي از ويژگي هايي كه يك نماي آجري بايد داشته باشد مقاومت در برابر حرارت، رطوبت و نفوذ آب است. آجر نسوز نمونه اي است كه مي توان از آن به عنوان نماي آجري استفاده كرد. براي اطلاع از قيمت آجر كليك كنيد.



آجر مقاوم در برابر حرارت

آجر انعكاسي جديدترين نوع آجر مورد استفاده در ساختمان هاي امروزي به دليل مزاياي فراواني است كه دارد. اين آجر يك عايق حرارتي است كه علاوه بر جلوگيري از اتلاف انرژي، در برابر حرارت و گرما نيز مقاومت بالايي دارد.

آجر نسوز در دماي بالا خواص فيزيكي و شيميايي خود را از دست نمي دهد بنابراين براي پوشش ديواره داخلي شومينه استفاده مي شود.

عمر طولاني، دوام و استحكام، زيبايي و استحكام از ويژگي هاي منحصر به فرد اين آجر است كه آن را به بهترين انتخاب براي معماران و سازندگان تبديل كرده است.

اين نوع آجر در برابر فرسايش، خراش، گرما، نور خورشيد، رطوبت و تغييرات آب و هوايي مقاوم بوده و به دليل استفاده از مواد معدني در ساخت آن، آجري منحصر به فرد براي مصارف ساختماني محسوب مي شود. قيمت آجر نسوز نسبت به ساير آجرها بيشتر است.

آجرهاي نسوز انواع مختلفي دارند كه از جمله آنها مي توان به آجر نسوز سيليكوني، آجر نسوز زيركونيومي، آجر نسوز كرومي و آجر نسوز قليايي اشاره كرد. آجر گرد آتش به عنوان نمونه اي از آجر تزئيني نيز شناخته مي شود.



توده اي از خاك رس

آجرهاي سفالي يا آجرهاي ايتاليايي وزن بسيار سبكي دارند و استفاده از آنها سرعت اتمام كار ساختماني را افزايش مي دهد و به گسترش سازه كمك مي كند. اين آجر در كوره هاي سفال سازي ساخته مي شود و هزينه آن در مقايسه با ساير آجرها كمتر است.

آجرهاي سفالي به شكل بلوك هاي سوراخ دار هستند و در ساخت ديوارهاي جداكننده و ديوارهاي غير باربر كاربرد دارند. اين آجرها عايق حرارت و صدا خوبي هستند و پايداري بسيار بالايي دارند.



آجر سفالي ده سوراخ

آجر 10 سوراخ داراي قطر 5.1 تا 5.2 سانتي متر است و همانطور كه از نامش پيداست داراي 10 سوراخ در سطح است. وجود اين سوراخ ها باعث مي شود كه آرماتور در داخل آنها محبوس شود. اين امر باعث افزايش مقاومت ساختمان در برابر زلزله مي شود.



آجر سمت چپ

نوعي آجر كه در ساختمان سازي استفاده مي شود آجرلفتون است. اين سنگ در دو رنگ قرمز و زرد يافت مي شود. ابعاد مبل 5*20*10 مي باشد. قيمت اين آجر به ابعاد آن بستگي دارد.



آجر فشرده

آجرهاي فشرده به طور گسترده در ساختمان سازي استفاده مي شود. اين آجرها با دست ساخته مي شوند و براي پخت در كوره هاي آجرپزي حرارت داده مي شوند.

از آجر پرس يا آجر سنتي در مرحله سفت كاري ساختمان استفاده مي شود و به دليل مقاومت فشاري آن در ساخت ديوارهاي باربر، طاق هاي باربري و ديوارهاي جداكننده استفاده مي شود. وزن اين آجر تقريباً 2.5 كيلوگرم است و قيمت آن به مقدار سفارش بستگي دارد.

 

يك چهارم آجر

طول آذرچارك يك چهارم يك آجر است. ابعاد اين نوع آجر 5/5*10*5/5 سانتي متر مي باشد. ديوار آجارچارك 35 سانتي متر و درزهاي مخصوص از درزهاي لب به لب ساده استفاده مي شود.


يك توده و آهو

آجر تزئيني نوعي كاشي است كه امروزه در طراحي داخلي بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد. اين كاشي ها انواع مختلفي دارند و شما مي توانيد با توجه به سليقه شخصي خود نمونه هاي مناسب را انتخاب و استفاده كنيد.



آجر قزاق

يكي از قديمي ترين انواع آجر، آجر قزاق است كه قدمت ساخت آن به دوره ساساني مي رسد. آجر دست ساز قزاق نمونه اي از آجرهاي سنتي است كه به روش كاملا سنتي ساخته مي شود.

كاشي هاي آجري نمونه اي از آجرهاي موجود در دسته آجر قزاق هستند. آجر قرمز قزاق به نام آجرخشتي نيز شناخته مي شود.



آجرهاي قزاق در رنگ هاي مختلف مانند پوست پيازي، قرمز و آبي موجود است و همچنين در اندازه هاي 20x2.5x5.5 يا 20x10x5.5 ساخته مي شود. ارزش اين جايزه بسته به ادعا متفاوت است.

خراش

توليد و ساخت اين آجر در دماي بيش از هزار درجه صورت مي گيرد. اين دماي بالا از كثيف شدن آجر جلوگيري مي كند. از جمله كاربردهاي اين آجر به ساخت ديوارهاي تونل اشاره مي كنيم.



ناونگار

از آنجايي كه قسمت پشتي ساختمان در معرض باد، باران و عوامل محيطي قرار دارد، ممكن است آسيب ببيند. استفاده از پوشش نانو روي آجرها مي تواند از آسيب جلوگيري كند.


مقاله كامل: https://ajorroajor.com/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.