سیستم کنترل تردد چیست و چه کاربردی دارد؟

۶ بازديد


کنترل دسترسی تعیین می کند که چه کسی می تواند به منابع یک سایت یا سازمان دسترسی داشته باشد. مدیریت حمل و نقل یکی از مهمترین اصول امنیتی است که باعث کاهش بروز ریسک در هر کسب و کار یا سازمان می شود.

مرزهای فیزیکی ترافیک را کنترل می کند و دسترسی به ساختمان ها، سازه ها، اتاق ها و تجهیزات واقعی IT را مشخص می کند.

برای محافظت از تجهیزات مرکز داده، سازمان‌ها از سیستم‌های کنترل ترافیک الکترونیکی استفاده می‌کنند که به شناسه‌های کاربر، کارت‌های کنترل ترافیک کارکنان، اطلاعات بیومتریک و گزارش‌ها برای محدود کردن و کنترل ترافیک و نظارت بر داده‌های ترافیکی متکی هستند. برخی از این سیستم ها دارای پنل های کنترل تردد و آلارم هایی هستند که به صورت هوشمند ترافیک اتاق ها و ساختمان ها را کنترل می کنند و می توانند به نرم افزارهای نظارتی متصل شوند.

سیستم‌های کنترل ترافیک با ارزیابی اطلاعات ورود به سیستم، از جمله رمز عبور، شماره شناسایی شخصی (PIN)، اسکن‌های بیومتریک، نشانه‌های امنیتی یا سایر عوامل احراز هویت، عملکرد مهم تأیید هویت و کنترل ترافیک هوشمند را انجام می‌دهند. سیستم های مدیریت ترافیک چند عاملی که به دو یا چند عامل برای احراز هویت نیاز دارند، اغلب بخش مهمی از لایه های کنترلی و دفاعی تجهیزات کنترل ترافیک هستند.  تا انتها با دیلاک همراه باشید.

سیستم کنترل ترافیک چگونه کار می کند؟

سیستم کنترل تردد درب یکپارچه با یک دستگاه قفل الکترونیکی کار می کند. این دستگاه را می توان در ورودی اصلی و یا درب های مجتمع قرار داد. برای ورود به یک ساختمان یا اتاق، کاربر باید بتواند اطلاعات مورد نیاز را ارائه دهد - به عنوان مثال، رمز عبور یا کارت. کارت روی کارت خوان کشیده می شود یا قرار می گیرد. در برخی موارد، ممکن است یک شماره مورد نیاز باشد، به این معنی که از کاربر خواسته می شود یک شماره معتبر را روی صفحه کلید وارد کند.

سیستم حفاظت از ترافیک نصب شده بر روی درب از وسیله ای به نام کنترلر استفاده می کند. هر کنترلر نرم افزار مخصوص به خود را دارد و نرم افزار اصلی روی سرور اجرا می شود. برخی از سرورها می توانند صدها کنترلر را مدیریت کنند.

علاوه بر محدودیت‌های دسترسی، سیستم‌های کنترل دسترسی درب به در را می‌توان همزمان با سیستم‌های ویدئویی و دزدگیر مورد استفاده قرار داد و به شما این امکان را می‌دهد که ببینید چه کسی وارد ساختمان شده و چه اتفاقاتی باعث ایجاد زنگ هشدار شده است.

انواع مدل های سیستم های کنترل تردد

به طور کلی سیستم های مدیریت ترافیک به دو نوع کلی مدیریت ترافیک پرسنلی و انسانی و سیستم های مدیریت ترافیک خودرو و وسایل نقلیه تقسیم می شوند.

کنترل حرکات کارکنان و افراد (حضور، غیبت)

سیستم های مدیریت ترافیک برای کارکنان و افراد به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند: ابزارهای مدیریت ترافیک کارت، سیستم های مدیریت ترافیک بیومتریک و سیستم های مدیریت ترافیک.

نظارت بر ردیف یوغ

کارت دسترسی یک کلید یا رمز امنیتی است که اجازه ورود از طریق سیستم های کنترل دسترسی مانند تجهیزات کنترل دسترسی اتاق سرور را می دهد. این سیستم ها نیاز به کارت خوان (نصب شده روی در) دارند و شما می توانید با قرار دادن کارت روی کارت خوان، کشیدن انگشت یا قرار دادن آن به محل مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

با استفاده از این کارت ها، کاربران دیگر نیازی به استفاده از کلید ندارند. اگر کارتخوان کد منحصر به فرد کارت شما را تشخیص دهد، دسترسی توسط سیستم مدیریت ترافیک هوشمند اعطا می شود.

دستگاه کنترل ترافیک رمزگذاری شده

معمولاً در هنگام احراز هویت، همه ما بلافاصله به یک رمز عبور یا شماره پین ​​فکر می کنیم که با وارد کردن صحیح، امکان دسترسی به هر فرد را فراهم می کند. استفاده از این روش در کنترل ترافیک و حضور و غیاب بسیار رایج است. از این روش در امور بانکی و کنترل دسترسی به حساب هایی مانند ایمیل یا سایر حساب های آنلاین نیز استفاده می شود.

استفاده از این روش تایید بسیار ساده و راحت است. اما اگر رمز عبور خود را فراموش کرده اید ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد که قابل رفع نباشد.

خطر اصلی امنیتی در این روش همین رمزهای عبور است. گذرواژه ها و پین ها می توانند شکسته یا هک شوند، به اشتراک گذاشته شوند (عمدا یا سهوا) یا کشف شوند، که هر کدام به راحتی امکان دسترسی غیرمجاز را فراهم می کند. برای جلوگیری از این مشکل، باید رمزهای عبور خود را مرتباً تغییر دهید. با این حال، این کار به خاطر سپردن رمز عبور صحیح را دشوارتر از آنچه هست می کند.

این نوع تجهیزات کنترل ترافیک بیشتر در راه حل های کنترل ترافیک برای املاک خصوصی یا شرکت های کوچک رایج است تا در شرکت ها یا سازمان هایی که تعداد کارمندان زیاد و ایستگاه های کنترل ترافیک دارند. این به این دلیل است که اگر بیش از یک رمز عبور استفاده شود، یا اگر از یک رمز عبور برای بیش از یک در یا کارمند استفاده شود، این گزینه کنترل ترافیک می‌تواند به طور فزاینده‌ای پیچیده، غیرعملی و کمتر امن شود. بنابراین، در اندازه گیری این راه حل محدودیت هایی وجود دارد.

دستگاه کنترل ترافیک با استفاده از اثر انگشت و تشخیص چهره (بیومتریک)

سیستم‌های کنترل ترافیک بیومتریک مانند سیستم‌های کنترل ترافیک اثر انگشت نسبت به سایر سیستم‌های کنترل ترافیک مانند کارت‌ها یا کدهای دسترسی از سطح امنیتی بالاتری برخوردار هستند، زیرا خوانندگان بیومتریک افراد را شناسایی می‌کنند، نه کارت‌ها یا کدهای دسترسی. پیش از این، تنها نهادهای امنیتی پیشرفته می توانستند سیستم های کنترل ترافیک بیومتریک را نصب کنند، اما اکنون هزینه سیستم های کنترل ترافیک بیومتریک تقریباً با سیستم های کنترل ترافیک مبتنی بر کارت برابر است.

سیستم های کنترل ترافیک بیومتریک از اسکنرهای بیومتریک به عنوان ابزاری برای احراز هویت استفاده می کنند. رایج ترین سیستم های کنترل ترافیک بیومتریک دستگاه های کنترل ترافیک اثر انگشت، اسکنرهای عنبیه چشم و اسکنرهای شبکیه چشم هستند. این سیستم کنترل تردد نسبت به روش های سنتی بسیار پیشرفته بوده و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است. کارت ها و سایر دستگاه های کنترل ترافیک مشابه مزایای قابل توجهی نسبت به کلیدها دارند، اما ممکن است توسط افراد دزدیده یا گم شوند. با این حال، سیستم‌های کنترل ترافیک بیومتریک به ویژگی‌های فیزیکی منحصر به فرد هر کاربر برای فعال کردن دسترسی تکیه می‌کنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.