طرز تهیه قهوه اسپرسو و نکاتی برای حرفه ای شدن

۱,۱۹۶ بازديد


قهوه اسپرسو یک نوشیدنی لذیذ است که امروزه در اکثر کافی شاپ های کشور به یکی از لوازم اصلی تبدیل شده است. قهوه اسپرسو یکی از محبوب ترین قهوه های دنیاست.

شاید از مهمترین دلایل محبوبیت آن می توان به سرعت بالای فرآیند دم کردن اسپرسو، غلظت بالای قهوه در خروجی، بازدهی بالا و سرعت تاثیرگذاری بر روی بدن اشاره کرد. امروزه دستگاه های زیادی در ایران و جهان برای تهیه این قهوه فوق العاده ساخته شده است. وسایلی که می توانند قهوه اسپرسو را با گاز یا برق و با کیفیت های مختلف تولید کنند.

در این مقاله به طور خلاصه به تاریخچه و چیستی قهوه اسپرسو می پردازیم. سپس طرز تهیه قهوه اسپرسو با استفاده از تجهیزات الکتریکی را یاد خواهیم گرفت. در آخر نکاتی را به شما آموزش می دهیم که چگونه در تهیه این اکسیر زیبا حرفه ای تر باشید. منتظر قهوه باش ایلیا

اما به دلیل مفصل بودن این راهنما می توانید راهنمای تهیه قهوه اسپرسو با قهوه ساز روگازی موکاپوت را در مقاله ای جداگانه مطالعه کنید.

قهوه اسپرسو چیست؟

طرز تهیه قهوه اسپرسو

اسپرسو، طبق تعریف پذیرفته شده جهانی آن، نوعی قهوه قوی است که توسط آنجلو موریندو در میلان ایتالیا در آغاز قرن بیستم اختراع شد.

به طور خلاصه داستان تولد این روش دم کردن قهوه از این قرار است که پس از رواج قهوه در بین همه مردم، اکثر آنها فرصت کافی برای انتظار برای تهیه قهوه را نداشتند. بنابراین، یک روش سریعتر باید جایگزین شود. در همین حال، آقای موریندو دستگاه اسپرسوساز را اختراع می کند تا کارگران ایتالیایی بتوانند به سرعت قهوه خود را تهیه کنند.

البته لازم به یادآوری است که اسپرسو کپی از دانه قهوه نیست. بلکه روشی برای تهیه قهوه است. روشی که در آن دانه های آسیاب شده قهوه تحت فشار بالا از آب نزدیک به جوش عبور داده می شود. اسپرسو، و همچنین کاپوچینو، کافه لاته، کافه ماکیاتو، کافه آمریکایی و غیره. پایه ای برای تهیه بسیاری از نوشیدنی ها است.

اسپرسو نسبت به هر نوشیدنی دیگری حاوی کافئین بیشتری در واحد حجم است. همچنین به این دلیل است که بیشتر اوقات در مقادیر کم سرو می شود. به طور معمول، 60 میلی لیتر اسپرسو حاوی 80 تا 150 میلی گرم کافئین است. یک فنجان قهوه معمولی 240 میلی لیتری بین 95 تا 200 میلی گرم کافئین دارد.

تفاوت قهوه اسپرسو با سایر انواع قهوه

همانطور که گفته شد نام های مختلفی برای قهوه با توجه به روش تهیه آنها انتخاب می شود. به عنوان مثال، قهوه ترک یک روش خاورمیانه ای برای تهیه قهوه است. این روش به درجه آسیاب بسیار ریز نیاز دارد و با ابزاری به نام جازو یا قهوه جوش ترکی انجام می شود. اکنون این موارد در مورد قهوه اسپرسو نیز صدق می کند.

به طور کلی، قهوه اسپرسو راه خوبی برای استفاده از آسیاب قهوه است. برای پخت و پز، آب جوش را با فشار زیاد از برنج آسیاب شده عبور می دهند. بله، با تخصصی شدن صنعت قهوه در دهه های اخیر. فرآیند برشته کردن قهوه برای دم‌کرده‌های مختلف مهم می‌شود.

به این ترتیب، روسترهای تخصصی در سرتاسر جهان پروفایل های ویژه ای برای برشته کردن قهوه به سبک اسپرسو دارند.

عوامل متغیر در تهیه قهوه اسپرسو

برای تهیه یک اسپرسوی عالی و خوب باید به این موارد توجه کرد: به چه چیزهایی می گویند. برخی از این عوامل به تکنیک های دم کردن قهوه و تهیه قهوه اسپرسو مربوط می شود. اما برخی فقط برای قهوه اسپرسو هستند. این حقایق در زیر مورد بحث قرار می گیرد.

آب: بیش از 90 درصد قهوه استخراج شده را آب تشکیل می دهد. بنابراین طعم اسپرسوی شما بستگی زیادی به آبی دارد که استفاده می کنید. میزان رسوبات و مواد معدنی موجود در آب باعث کاهش شدید کیفیت قهوه و آسیب به دستگاه و تجهیزات می شود. اگر در حال حاضر با این مشکلات مواجه نیستید، بهتر است در اسرع وقت با آبی که استفاده می کنید آشنا شوید.

ابزارهایی که برای اندازه گیری سختی و سایر اطلاعات آب استفاده می شوند اغلب دستگاه های گران قیمتی هستند. اما می توانید اطلاعات مربوط به مصرف آب خود را از اداره آب شهر و شهرستان درخواست کنید. سپس، اگر رسوبات و مواد معدنی ناخواسته زیاد باشد، می توانید تصمیم بگیرید که آیا از دستگاه تصفیه آب استفاده کنید یا نه. با این حال بهترین انتخاب آب معدنی با سختی بین 100 تا 180 خواهد بود.

سطح آسیاب: حتما قبل از شروع به تهیه قهوه، آن را آسیاب کنید. بسته به روش تهیه قهوه، میزان آسیاب قهوه نیز متفاوت است. اگر خودتان قهوه را آسیاب می کنید، از آسیاب ریز یا ریز برای تهیه قهوه اسپرسو استفاده کنید. بنابراین وقتی تفاله های قهوه را زیر انگشت خود لمس می کنید، کمی زبری مانند یک دانه نمک احساس می کنید.

توجه داشته باشید که اگر آسیاب خیلی خوب باشد، هیچ آبی نمی تواند در بین آن قرار گیرد و قهوه می سوزد. اگر به اندازه کافی درشت باشد، آب خیلی سریع از تفاله های قهوه عبور می کند و استخراج به درستی انجام نمی شود.

مقدار یا دوز: برای تهیه اسپرسو دوتایی بهتر است از 18 تا 21 گرم پودر قهوه استفاده کنید. با مصرف بیشتر قهوه، این افزایش بر کیفیت و طعم کلی قهوه تأثیر می گذارد. با آزمون و خطا می توانید مقدار مناسبی را با سلیقه خود انتخاب کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که نباید زیاد قهوه اضافه کنید زیرا باعث ایجاد مشکلاتی مانند فشار به پمپ دستگاه، خارج نشدن درست قهوه و تلخی بیش از حد می شود.

پرس (Treading): مهمترین مرحله در تهیه قهوه اسپرسو پرس یا پرس قهوه است. این عمل که توسط تمپر انجام می شود جریان آب را کاهش می دهد و در نتیجه آب نزدیک قهوه می ماند. دم کردن قهوه جزء جدایی ناپذیر تهیه قهوه با دستگاه اسپرسوساز است. به همین دلیل است که بسیار مهم است.

میزان فشرده‌سازی قهوه بستگی به میزان فشاری دارد که بر روی تامپر وارد می‌کنید. فشار توصیه شده برای پرس قهوه 30 پوند برابر با 13.5 کیلوگرم است. همچنین می توانید برای یادگیری روش صحیح تمپر کردن قهوه به مقاله کوبیدن قهوه و نحوه استفاده از آن مراجعه کنید.

درجه حرارت. دمای ایده آل آب برای دم کردن قهوه بین 90 تا 96 درجه سانتیگراد است و برخی از دستگاه های اسپرسوساز به ما امکان کنترل این دما را می دهند. اگر دستگاه شما دارای این ویژگی است، می توانید با آزمایش دماهای مختلف نتایج را با هم مقایسه کنید و بهترین دما را انتخاب کنید. اگر دستگاه شما قابلیت تنظیم دما را ندارد کافیست به سازنده اعتماد کنید و پس از روشن شدن دستگاه صبر کنید تا دستگاه کاملا گرم شود.

مقدار قهوه تولید شده: در مورد قهوه دم کرده، فاکتورهای اندازه گیری شده، میزان پودر قهوه ورودی (استفاده شده) و مقدار آب ورودی است. اما در مورد قهوه اسپرسو، مقدار پودر قهوه ورودی (استفاده شده) را با مقدار قهوه ای که خارج می شود اندازه می گیریم.

بسته به مقدار قهوه مصرفی و اندازه سبد قهوه ساز، یک وعده قهوه بدون توجه به وزن فنجان باید تقریباً 30 گرم باشد. البته اگر می خواهید دقیق تر بشوید بهتر است نسبت هایی که استاندارد شده اند را در نظر بگیرید. مانند نسبت 1 به 2 که می گوید برای مثال اگر 18 گرم قهوه در پرتافیلتر داشته باشید باید حدود 36 میلی لیتر مصرف کنید.

زمان: با سرعت و خروجی مشخص شده، حدود 25 تا 35 ثانیه طول می کشد تا تصویر کامل شود. اگر این بار لیوان شما نیمه پر شد شروع بدی نیست و در آینده با تمرین و دقت بیشتر به همین نتیجه خواهید رسید.

طرز تهیه قهوه اسپرسو

دستگاه اسپرسوساز خانگی و آسیاب قهوه مورد نیاز برای تهیه قهوه اسپرسو عبارتند از:

دستگاه اسپرسوساز به دستگاهی که در آن قهوه را فشار می دهید (پرتافیلتر) و کف دستگاه اسپرسوساز متصل می شود.

یک آسیاب قهوه مناسب

فشردگی کوا تامپر قهوه

مقیاس دیجیتال کوچک (در صورت وجود)

فنجان قهوه

سطوح:

مخزن آب دستگاه اسپرسوساز را با حداکثر ظرفیت پر کنید. مطمئن شوید که آب سرد و بدون نمک اضافه شده باشد. همچنین توجه داشته باشید که آب مقطر می تواند صدمات جبران ناپذیری به تجهیزات شما وارد کند، پس هرگز از آن استفاده نکنید. طبق تجربه ما، بهترین آب برای استفاده در دستگاه های اسپرسوساز برقی و گازی، آب مقطر است.

دستگاه خود را روشن کنید و منتظر بمانید تا کاملا گرم شود. بسته به اندازه و مدل دستگاه شما، این گرم کردن ممکن است 10 تا 30 دقیقه طول بکشد. البته جدا از موارد خاص، معمولاً لوازم خانگی در یکی دو دقیقه به گرمای لازم می رسند. هنگامی که دستگاه گرم شد و احساس کرد آماده است، به مرحله بعدی بروید.

دکمه را فشار دهید تا دستگاه برای چند ثانیه کار کند و آب گرم به طور معمول خارج شود. این امر باعث می شود تا آب تازه وارد دستگاه شده و به گردش درآید و از طرفی تمامی قسمت های مربوط به قهوه، سر و سایر قسمت های داخلی گرم شده و آماده می شود. پس از قطع جریان آب، بهتر است داخل پرتافیلتر و قسمت بیرونی سر را با دستمال خشک و تمیز کنید.

ابتدا مقداری قهوه را آسیاب کنید تا درجه آسیاب را تست کنید و اثر قهوه آسیاب شده را از بین ببرید. سپس، وقتی از کیفیت خروجی مورد نظر خود مطمئن شدید، به آسیاب قهوه ای که استفاده می کنید، اقدام کنید. توجه داشته باشید که همیشه بهتر است مقدار قهوه ای را که استفاده می کنید آسیاب کنید تا همیشه قهوه تازه داشته باشید.

حالا حدود 15 تا 21 گرم (بسته به سایز پرتافیلتر) پودر قهوه را داخل سبد پرتافیلتر بریزید و طبق دستورالعمل روش کوبیدن فشار دهید. سپس می توانید سطح قهوه آسیاب شده را با انگشت اشاره خود بررسی کنید تا مطمئن شوید که به سمت پایین هل داده شده است.

فیلتر را در جای خود روی واحد اصلی ببندید و شروع به دم کردن کنید. اگر دستگاه شما اتوماتیک است، بسته به اینکه یک یا دو فنجان پرتافیلتر باشد، دکمه مورد نظر را فشار دهید تا مراحل آماده سازی قهوه شروع شود و فنجان شما به اندازه مشخص شده پر شود، در غیر این صورت، دکمه شروع را فشار دهید و زمانی که فنجان به وزن دلخواه رسید یا رنگ عصاره قهوه از قهوه ای به سفید تغییر کرد، دکمه توقف قهوه را فشار دهید تا فرآیند استخراج قهوه تکمیل شود.

اما قبل از اینکه این مقاله را به پایان برسانیم، اجازه دهید نکاتی را در مورد طرز تهیه قهوه اسپرسو پای پاتر با هم مرور کنیم:

فنجان قهوه خود را گرم کنید

به اندازه دانه های قهوه دقت کنید تا خیلی درشت یا ریز نباشد.

از آب سرد در دستگاه قهوه ساز استفاده کنید.



رجوع به مقاله: https://www.entekhabcenter.com/coffee-maker-price

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.