ریاضیات چیست؟

مجله بي كران

ریاضیات چیست؟

۱,۶۶۹ بازديد


آیا ریاضیات در چند جمله قابل ارائه است؟ بی شک معرفی علوم پایه به ویژه ریاضیات که مادر همه علوم است، کار بسیار دشواری است; زیرا علم ریاضی از یک سو ذهنی و انتزاعی و از سوی دیگر عملی است و در نتیجه تعریف ما باید کلی باشد تا تمامی جنبه های دانش ریاضی را در برگیرد. «اندروگلیسون» ریاضیدان آمریکایی در مقدمه ای بر علوم ریاضی می گوید:

وی افزود: ریاضیات علم رفتار است و هدف آن یافتن، توصیف و درک رفتار در شرایط سخت است و ابزار اصلی این علم مفاهیمی هستند که به ما امکان توضیح این رفتار را می دهند.

دکتر. دیبوی، معلم ریاضی دانشگاه تربیت معلمی تهران نیز در مقدمه ریاضیات گفت:

"ریاضیات تایید تجربیات طبیعی است که ما در گیاهان و سایر موجودات می بینیم. ریاضیات تجربیات را سازماندهی و اعتبار می بخشد و آنها را توسعه می دهد.

استاد ریاضیات دکتر ریاضیدان نیز در مقدمه ای بر ریاضیات می گوید: «ریاضی علم الگوبرداری از علوم دیگر است. به عبارت دیگر، زبان رایج نظریات علمی سایر علوم، علم ریاضی است و امروزه اگر علم را نمی توان به زبان ریاضی بیان کرد، علم نیست.

برخلاف تصور برخی افراد، ریاضیات مجموعه ای از فرمول ها و قواعد نیست که بتوان در همه جا و در همه زمان ها از آن استفاده کرد، بلکه ریاضیات عبارت است از درک یک مسئله و درست فکر کردن برای رسیدن به پاسخ و کسب این توانایی، دانش آموز. باید حوصله و پشتکار لازم را داشته باشد تا بتواند حتی برای چندین ساعت به یک مسئله ریاضی فکر کند و در نهایت با ابتکار و خلاقیت آن را حل کند.


مقدمه ای بر گرایش های ریاضی:

ریاضیات یک هنر کهن است و یکی از معنوی ترین و در عین حال علمی ترین تلاش های بشر از بدو پیدایش بوده است. این بدان معناست که از سال 1800 قبل از میلاد، زمانی که بابلی ها به بررسی ویژگی های انتزاعی اعداد پرداختند، ریاضیات به عنوان ابزاری مورد استفاده قرار گرفت که هر روز برای کاوش در زمین، جهت یابی و ساختن ساختمان های بزرگ مورد نیاز بود.

امروز هم وضع به همین منوال است و شاید به همین دلیل است که در ریاضیات دو گرایش داریم، ریاضی محض و ریاضی کاربردی. اما آیا می توان این دو جریان ریاضی را به طور کامل از یکدیگر جدا کرد؟ آیا می توان گفت ریاضیات محض فقط یک فعالیت ذهنی است و کاربردی ندارد و ریاضیات کاربردی به بررسی کاربرد ریاضیات در علوم و فنون مختلف می پردازد؟ به قول «هارولد هاردی» ریاضیدان بزرگ انگلیسی، آیا فقط برای زیبایی ریاضیات (ریاضیات محض) باید این کار را کرد و این علم هیچ ارزش علمی ندارد؟

باید بگوییم که امروزه چنین ایده ای پذیرفته نیست، اما به گفته ریاضیدانان، حتی بخش های عملی ریاضیات مانند هندسه، ریاضیات و منطق نیز در علم بسیار مهم است و به همین دلیل، ریاضیات را نباید به دو قسمت تقسیم کرد. دسته بندی: ریاضیات محض و ریاضیات کاربردی.

مطالعه مقاله کامل: https://lotusmath.ir/teaching-mathematics-cat-tajrobi/ریاضی-یازدهم-تجربی/

برنامه‌های آموزشی ریاضی برای کودکان از مهمترین ابزارها در توسعه تفکر منطقی و مهارت‌های عددی آنها است. این برنامه‌ها باید به شیوه‌ای تحرکی و جذاب طراحی شوند تا کودکان به راحتی با مفاهیم ریاضی آشنا شده و از تجربه‌ی فراوانی برخوردار شوند. از اهداف این برنامه‌ها می‌توان به تقویت تفکر منطقی، ارتقاء مهارت‌های محاسباتی، تقویت تمرکز و توجه، تقویت حافظه و افزایش اعتماد به نفس در مواجهه با مسائل ریاضی اشاره کرد.

 

برنامه‌ آموزش ریاضی به کودک باید با توجه به سن و توانایی هر کودک، فعالیت‌های متنوعی ارائه دهند. از روش‌های بازی‌های آموزشی، استفاده از اسباب بازی، نقاشی، داستان‌ها و فیلم‌های آموزشی تا تمرین‌های عملی مثل تفکیک اشیاء، جمع آوری عدد و محاسبات ساده می‌توان استفاده کرد. همچنین، این برنامه‌ها باید از روش‌های تشویقی استفاده کنند تا کودکان به روحیه رقابتی و خودانگیخته‌ای در یادگیری ریاضی دست یابند و از فرایند آموزش لذت ببرند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.