طول عمر بیماران تومور مغزی نکته: تکانش بده

۸,۸۸۶ بازديد

 

طبق این تحقیقات 79٪ از کودکان با سندرم تومور کاذب مغزی دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. چاقی مرکزی یا چربی در وسط شکم ریسک ابتلا را بیشتر میکند. نرخ ابتلا به شوانوما در زنان و مردان یکسان است. بسته به نوع این سلولها، نام تومور سرطانی هم متفاوت است؛ مثلا مننژیوما، شوانوما و گلیوما تومورهایی هستند که از پرده مننژ، سلولهای شوان یا بافت خاکستری مغز منشأ میگیرند. به تومورهایی که منشا آن سلول گلیایی باشد، تومور گلیوما می گویند. هدف این روشهای درمانی، در واقع حذف یا از بین بردن حداکثری تومور است؛ و در حالت ایدهآل باعث میشود که بیمار از شر سلولهای سرطانی خلاص شود. این تومورها در بزرگسالان بیشترند و گلیوما، اغلب انواع سرطانی را تشکیل میدهند. تومورهای اولیه مغز با ایجاد جهش (موتاسیون) در DNA سلولهای طبیعی مغز به وجود میآیند؛ این جهشها به سلولها اجازه رشد و تقسیم شدن بیشتر را میدهند و در نتیجه تعداد زیادی از سلولهای غیرطبیعی به وجود میآید که باعث تشکیل تومور میشود. این دستگاه به پزشک اجازه می دهد واکنش مردمک به نور را بررسی کند. تجزیه و بررسی آب نخاع اطلاعات زیادی در مورد سلول های تومور، میزان پخش آنها و سایر نابهنجاری های احتمالی در دستگاه اعصاب مرکزی ارائه می کند.

علاوه بر موارد گفته شده، پزشکتان احتمالاً معاینه منظم برای بررسی علائم پس از درمان را نیز توصیه کند. مننژیوم از شایع ترین تومورهای خوش خیم هستند که میتواند علائم مختلفی از قبیل تشنج، سردرد، اختلالات بینایی، ضعف اندام، اختلالات اعصاب و… تغییرات بینایی، از جمله از دست دادن بخشی از بینایی یا دوبینی، می تواند ناشی از تومور در لوب تمپورال، لوب پس سری یا ساقه مغز باشد. قابل ذکر است که علائم سودوتومور سربری ممکن است شبیه بسیاری از اختلالات مغزی دیگر باشد. تخلیه مایعات میتواند باعث تسکین فوری، اما موقتی سردرد و سایر علائم تومور کاذب چشمی شود، اما این عمل بدون نشانههایی از افزایش فشار یا مشکلات چشمی، دلیل قطعی اثبات تومور کاذب مغزی نیست. با اینکه این عارضه با تومور مغزی بسیار متفاوت است اما مسئله مهم درباره سودوتومور سربری یا تومور کاذب چشمی مرحله تشخیص و درمان به موقع آن است، تومور کاذب چشمی اگر درمان نشود میتواند منجر به مشکلات دائمی مانند از دست دادن بینایی شود. اضافه وزن: وزن بدن مهمترین عامل خطر ابتلا به سودوتومور سربری است که قابل پیشگیری است، اگرچه افراد لاغر نیز میتوانند به این اختلال مبتلا شوند. امروزه حدود 21 درصد افرادی که سن آنها بالای 60 سال است، درگیر باریک شدن کانال نخاعی هستند و همین امر سبب بر این شده که از وضعیت زندگی خود رضایت کافی را نداشته و در طول زندگی روزمره خود، با اختلالاتی دست و پنجه نرم کنند.

مثلا بقای پنج ساله ۸۰٪ به این معناست که ۸۰٪ بیماران بعد از پنج سال زنده هستند. بقای پنج ساله نشان میدهد که چند درصد از بیماران بعد از پنج سال زنده خواهند ماند. بیش از ۲۰ درصد بیماران مبتلا به آستروسیتوما درجه ۳ ، فرد تا ۵ سال یا بیشتر میتواند عمر کند. مغز در فضای بسته جمجمه با یک فشار ثابت حفظ میشود و سلولهای آن بهطور طبیعی از زمان تولد تا پایان عمر به هیچ وجه تکثیر نمیشوند اما سرطانهای مغز میتوانند این روند را به هم بزنند. در پایان توصیه می شود که اگر دچار علائم این بیماری هستید با بررسی دقیق و یافتن بهترین جراح مغز و اعصاب در تهران، به دکتر محمد صمدیان متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات، مراجعه نمایید. کودکی که علائم تومور مغزی دارد، باید کاملا توسط یک متخصص اطفال یا نورولوژیست اطفال معاینه شود تا منبع مشکلش پیدا شود.

در این مقاله برآنیم تا این موضوع را بررسی کنیم. در این مکانها، معمولا بدون خارج کردن تومور، از آن نمونه برداری میکنند. تکثیر بیرویه و خارج از کنترل سلولها یا رشد غیرطبیعی آنها و تجمعشان بهصورت یک توده در هر جایی از بدن میتواند اتفاق بیفتد. جراحی و خارج کردن توده یک عمل بسیار سنگین است. نوع تومور مغزی: مشاهده کردن سلولهای تومور مغزی زیر میکروسکوپ میتواند مشخص کننده نوع تومور مغزی باشد و به پزشک این دیدگاه را بدهد که تومور چگونه رشد میکند و پخش میشود. نیمی از بیماران مبتلا به آستروسیتوما درجه ۲، فرد تا ۵ سال میتواند عمر کند. درمان معمولا شامل برداشتن تومور تا جایی که آسیب بیشتری به اعصاب نخاعی نرسد، میشود. درجه تومور مغزی: درجه تومور مغزی نشان دهنده این است که سلولهای تومور تا چه میزانی مهاجم هستند؛ هرچه درجه بالاتر باشد، تومور هم مهاجمتر خواهد بود. در صورت تشخیص نیز، در بسیاری از اوقات، تنها اقدام درمانی، معاینات و آزمایشات تصویر برداری CT اسکن و MRI به شکل دوره ای می باشد تا جراح مغز و اعصاب به پایش وضعیت تومور بپردازد. برای انجام این تست نمونه ای از بافت تومور برداشته میشود تا خوش خیم یا بدخیم بودن آن مورد بررسی قرار بگیرد.

تومورهای مغزی متاستازی یا ثانویه شامل آن دسته از تومورهای مغزی می شوند که سلول های آنها در هر نقطه ای غیر از مغز (به طور معمول در سینه، مغز استخوان و یا ریه) ایجاد شده و عمدتاً از طریق جریان خون به مغز می رسند. CSF به طور معمول پس از گردش خون، از طریق رگهای خونی دوباره جذب بدن میشود. اما اگر این مایعات بیش از حد تولید شود یا مقدار کافی از آن توسط رگهای خونی جذب نشود، می تواند جمع شده و باعث ایجاد فشار در فضای بسته جمجمه شود. همراه با سردردهای شدید معمولاً استفراغ هم وجود دارد اما حالت تهوع در این موارد کمتر اتفاق میافتد. تومورهای مغزی اولیه بیشتر در سنین پایینتر اتفاق میافتند. بیشتر تومورهای نوزادان و کودکان نیازمند برداشته شدن توسط جراحی یا حداقل نمونه برداری، به عنوان بخشی از درمان، هستند. جراح ممکن است پیشنهاد کند که تا حد امکان در قدم اول تومور برداشته شود تا فشار داخل جمجمهای ناشی از تومور کم شود.

درمان تومورکاذب مغزی بستگی به این دارد که چه چیزی باعث جمع شدن مایع در داخل جمجمه شده است. کشیدن مایع از کمر به تأیید فشار بالا کمک میکند و همچنین علل عفونی و التهابی افزایش فشار داخل جمجمه را رد خواهد کرد. با رشد تومور خوش خیم یا بدخیم، فشار داخل جمجمه افزایش می یابد. البته کشیدن آب نخاع تنها بعد از کاهش فشار بر مغز و یا تخلیه تومور صورت می گیرد. در صورتی که محل تومور مغزی بدخیم در دسترس باشد در گام نخست با استفاده از روش های جراحی به ویژه جراحی های نورو آندوسکوپی به تخلیه تومور پرداخته می شود. ممکن است سایر متخصصان به تیم درمان کودک بپیوندند، از جمله انکولوژیست اطفال (متخصص سرطان کودکان)، چشم پزشک (در صورتی که تومور روی مسیرهای بینایی تاثیر بگذارد)، متخصص صرع و تشنج، متخصص رادیوتراپی و انکولوژی، و سایر متخصصان. در صورتی که سن بیمار زیر 55 سال و دارای تومور مغزی بد خیم باشد، طول عمر بین 20 تا 40 درصد آنها بیش از 5 سال بعد از تشخیص خواهد بود. ۵ درصد بیماران مبتلا به آستروسیتوما درجه ۴، فرد تا ۵ سال یا بیشتر میتواند عمر کند. نرخ بقای پنج ساله، درصد افراد زنده مانده پس از گذشت پنج سال از تشخیص وجود تومور مغزی را مشخص میکند.

چشمانداز بلندمدت و طول عمر کودکان مبتلا به تومور مغزی را معمولا با اصطلاح «نرخ بقای پنج ساله» بیان میکنیم. شیمی درمانی را برای درمان بسیاری از انواع تومور مغزی در کودکان از جمله تومورهای با درجه بالا و مهاجم استفاده میکنیم. برای تومورهای درجه پایین، برخی از کودکان شیمی درمانی مشابه درمان آستروسیتومای درجه پایین را دریافت میکنند. برای تومورهای درجه بالای طناب عصبی، کودکان عموما با شیمی درمانی و رادیوتراپی تومور درمان میشوند. در ادامه این مطلب، در مورد تومور مغزی بدخیم، علل، علائم و روشهای احتمالی درمان آن، بیشتر میآموزید. در موارد نادر، مننژیوم می تواند بدخیم باشد که لازم است در مراجعه به پزشک، علائم تومور مغز را بررسی نمود. برخی از تومورهایی که دارای رشد آهسته هستند، ممکن است در ابتدا هیچ علامت واضحی ایجاد نکنند. این تودهها معمولا در سنین میانسالی ایجاد میشوند و با بالاتررفتن سن، احتمال ایجاد این تومورها در افراد بیشتر میشود؛ اگرچه تومور مغزی ممکن است در هر سنی حتی در نوزادان هم وجود داشته باشد.

البته نقش هورمونها در این عارضه هنوز قابل درک نیست. در اکثر نقاط بدن، این تودهها میتوانند قبل از آنکه علامتدار شوند به مقدار زیادی رشد کنند اما در بعضی از قسمتهای بدن اینطور نیست. اما با اینحال سلولهای خود مغز هم میتوانند سرطانی شوند و ایجاد تومور کنند. اشعه یونیزان و بیماریهای ارثی و ژنتیکی میتوانند احتمال ابتلا به تومور مغزی را بیشتر کنند. فشار مستقیم این توده به سلولهای اطراف خود یا بالابردن فشار داخل جمجمه و فشردن مغز به دیوارههای آن یا افزایش ترشح مایع مغزی نخاعی و بالابردن فشار داخلی از این طریق میتوانند باعث ایجاد علائم مغزی مختلفی بشوند. طول عمر بیماران تومور مغزی نیز براساس شرایط پزشکی بیمار ، نوع تومور، اندازه تومور، نحوه انتشار و محل قرارگیری تومور ایجاد شده در مغز وی میتواند تاثیر مستقیم بر روی طول عمر وی بگذارد. البته لازم به ذکر است که هر چه سن بیمار بیشتر باشد احتمال بهبود وی کاهش خواهد یافت.

در صورت برداشت تومور وضعیت فرد رو به بهبود خواهد رفت. در بیشتر مواقع، سردردهای مغزی سودوتومور سربری در پشت سر ایجاد میشوند و به صورت دردی کسلکننده شروع شده و در شب یا اوایل صبح بدتر میشود. از آنجا که ورزش میتواند فشار داخل جمجمه را افزایش دهد، علائم یاد شده ممکن است با ورزش یا فعالیت بدنی، بدتر شوند. از آنجا که فشار بالا در داخل جمجمه بر روی چشم تأثیر میگذارد، معاینه دقیق چشم و انجام آزمایشهای بینایی برای تعیین خطر از دست دادن بینایی بسیار مهم است. تومور آستروسیتوما نوع دیگری از تومور مغزی است که دارای گرید های یا درجات مختلف میباشد. ممکن است گلیوما از انواع مختلف سلول گلیایی تشکیل شود. سردردهای مرتبط با این اختلال ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. آپنه خواب: آپنه خواب یک اختلال خواب شایع است که با سودوتومور مغزی مرتبط است. این مساله همان چیزی است که خود را به نام سرطان به بیمار و پزشکان شناسانده است و زمانی است که سلولهای بدن به مهاجمی علیه خود تبدیل میشوند. اگر تومورها در هر کجای این مسیر وجود داشته باشند، این سیگنالها به طور کامل مختل میشوند و نتیجه آن از دست دادن عملکرد است.

داروهای خاص: استفاده از لیتیوم، تتراسایکلینها، برخی از استروئیدها و مشتقات ویتامین A ممکن است افراد را مستعد ابتلا به سودوتومور سربری کند. به گفته دکتر محمد صمدیان استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی، سودوتومور سربری که به تومور کاذب چشمی یا تومور کاذب مغزی نیز شناخته میشود، یکی از شایعترین این مشکلات است که در این مقاله بطور مفصل در مورد آن شرح خواهیم داد. تومور کاذب چشمی میتواند باعث ایجاد صدای زنگ در گوش یا وزوز گوش ضرباندار با ریتم مشخص شود که با ضربان قلب فرد مطابقت دارد. این معاینات به این جهت است که تومور کاذب چشمی احتمال عود دوباره داشته و حتما باید کنترل دائمی انجام گیرد. مغز نقش اصلی در کنترل اکثر عملکردهای بدن از جمله آگاهی، حرکات، احساسات، افکار، گفتار و حافظه دارد. همچنین تغییرات در گفتار، شنوایی، حافظه یا حالت عاطفی مانند پرخاشگری و مشکلات در درک یا بازیابی کلمات می تواند از یک تومور در لوب پیشانی و گیجگاهی مخ ایجاد شود. خبر خوب این است که سرطان مغز کمتر از ۱ درصد جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار میدهد و خبر بد این است که تومورهای مغزی اغلب همراه با نشانههای کمی هستند و این علائم خود را به صورت بیماریهای روزمره مانند سردرد و خستگی پنهان میکنند.

اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد متخصص مغز و اعصاب لطفا به بازدید از وب سایت ما.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.