طراحی سایت چیست و چه مراحلی دارد؟

۹۴۸ بازديد


امروزه طراحی سایت یکی از مهمترین نیازهای کسب و کارهای بزرگ و کوچک و یا حتی برندهای فردی است. بعد از این بازار داغ، میل به تحصیل در این رشته نیز روز به روز بیشتر می شود; زیرا در حال حاضر بیشتر نیازهای خود را در فضای اینترنت و بیشتر از طریق وب سایت ها برطرف می کنیم. حال طراحی سایت چیست و چه اجزایی دارد و راه های ایجاد آن چیست؟ در این بخش هر آنچه که برای پاسخ به این سوال که وب سایت چیست باید بدانید را توضیح خواهیم داد. پس تا آخر با ما باشید.

طراحی سایت با طراحی سایت

ممکن است به نظر برسد که کلمات "طراحی" و "توسعه" تفاوت چندانی با هم ندارند. اما وقتی صحبت از راه اندازی یک وب سایت می شود، این دو کلمه به دو روش کاملا متفاوت اشاره دارد. طراحی وب سایت به معنای شروع با یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است، اما فقط با برنامه نویسی و ایجاد یک وب سایت از ابتدا بدون کمک CMS. ناگفته نماند که در هر دو روش می توانیم وب سایت های پویا و استاتیک داشته باشیم. سپس در مورد این روش ها صحبت خواهیم کرد.

1. طراحی سایت

برای طراحی وب سایت ابتدا باید یک CMS انتخاب کنید. CMS یک سیستم مدیریت محتوا است که یک کنترل پنل کامل را در اختیار شما قرار می دهد. این پنل فقط برای ایجاد و انتشار محتوا نیست. از طرفی با کمک آن می توانید ظاهر وب سایت را کاملا شخصی سازی کنید و با کمک افزونه های مختلف اپلیکیشن های مختلفی را به این سیستم اضافه کنید.

CMS یک سیستم برنامه ریزی شده است. یعنی وقتی این سیستم را راه اندازی می کنید، هم سمت سرور و هم سمت کاربر را فعال می کنید. بنابراین در طراحی سایت با CMS نیازی به برنامه نویسی یا کدنویسی نیست. مگر اینکه به صلاحدید خود بخواهید با کدهای CSS یا جاوا اسکریپت تغییر خاصی در ظاهر وب سایت ایجاد کنید یا با دستکاری کدهای HTML تغییرات جزئی در ساختار وب سایت ایجاد کنید. در غیر این صورت، با کمک CMS ها، می توانید یک وب سایت کامل را بدون یک خط کدنویسی بالا بیاورید.

2. توسعه وب سایت

برخی از مشاغل بسیار بزرگ هستند یا خدمات پیچیده و دست و پا گیر دارند. گاهی اوقات این وسعت و پیچیدگی آنقدر زیاد است که قابلیت های وردپرس یا هر CMS دیگری کافی نیست. در این صورت به جای طراحی سایت به سراغ راه حل مطمئن تری می روند که آن هم توسعه وب سایت با برنامه نویسی است. در توسعه وب سایت همه چیز از صفر تا صد برنامه ریزی می شود و از سیستم مدیریت محتوای آماده ای مانند وردپرس استفاده نمی شود.

زمانی که کل ساخت وب سایت به صورت برنامه نویسی انجام شود، انعطاف پذیرتر است. در واقع سایت دقیقاً دارای امکانات مورد نیاز است. بنابراین، وب سایت های توسعه یافته شخصی تر از وب سایت های وردپرسی هستند. برای توسعه یک وب سایت، کدها در دو قسمت جداگانه نوشته می شوند و سپس به هم متصل می شوند. این دو قسمت «سمت کاربر» و «سمت سرور» هستند. جزئیات بیشتر در مورد این مناطق در آینده مشخص خواهد شد.

نکته: به وب سایتی که با برنامه نویسی توسعه یافته است، وب سایت PHP نیز گفته می شود. درست است که وردپرس نیز توسط PHP طراحی شده است. اما وب سایت های PHP آنهایی هستند که کدهای پی اچ پی آنها از ابتدا نوشته شده است. بنابراین، اگر نام سایت PHP را در جایی می شنوید، به این معنی است که وب سایت برنامه ریزی شده است.

بهترین CMS برای طراحی سایت

در حال حاضر CMS های زیادی در دسترس هستند. در ادامه 5 نمونه از CMS های مهم را ارائه می کنیم و سپس محبوب ترین گزینه ها را نشان می دهیم.

1. وردپرس

بیش از 42 درصد از تمام وب سایت ها در جهان با وردپرس Zhaket ساخته شده اند. وردپرس یک نرم افزار متن باز با انعطاف پذیری و مقیاس پذیری قابل توجه است. علاوه بر این، مخزن پلاگین آن شامل بیش از 58000 افزونه کاربردی است که هر کدام قابلیت های بیشتری را به سیستم اضافه می کنند.

2. جمله

جوملا همچنین سیستم مدیریت محتوایی است که در حدود 2 درصد از وب سایت های جهان استفاده می شود. این نرم افزار دارای ویژگی های اساسی بسیاری در مقایسه با سایر CMS ها می باشد. اما نصب و نگهداری نیاز به دانش فنی بیشتری دارد.

3. آی دروپال

دروپال مبتنی بر معماری API است. این ویژگی همچنین آن را به یک CMS انعطاف پذیر تبدیل می کند که می تواند با پلتفرم های مختلف ادغام شود. از دیگر ویژگی های مثبت این نرم افزار می توان به ویژگی های امنیتی داخلی آن اشاره کرد.

4. مجنتو

مجنتو بر اجرای وب سایت های تجارت الکترونیک تمرکز دارد. اگرچه تعداد محصولات و خدمات یک وب سایت زیاد است، اما این CMS می تواند پاسخگوی نیازهای آن  در آموزش صفر تا صد سئو باشد. اما راه اندازی اولیه و سفارشی سازی و لیست محصولات در آن کمی طول می کشد.

5. Wix

Wix یکی دیگر از CMS های طراحی وب سایت است که محدودیت های زیادی دارد. بنابراین برای وب سایت هایی با عملکرد ساده بیشتر مناسب است. لازم به ذکر است که رابط کاربری Wix برای افراد بدون تجربه CMS روان و راحت است.

بهترین انتخاب؛ طراحی سایت با وردپرس

در میان CMS هایی که در بالا دیدیم، وردپرس محبوب ترین و قابل اعتمادترین گزینه است.چرا؟زیرا به تنهایی نزدیک به نیمی از وب سایت های جهان را پوشش می دهد. در نتیجه، تنوع بیشتری از قالب ها و افزونه ها در دسترس است. همچنین منابع و مواد آموزشی زیادی برای وردپرس در دسترس است. یافتن یک متخصص طراحی وب سایت وردپرس بسیار ساده تر از یافتن یک متخصص CMS دیگر است. به این ترتیب، حتی اگر بعداً به طراح وب سایت خود دسترسی نداشته باشید، اما یافتن یک متخصص دیگر آسان خواهد بود. علاوه بر این، کاربران غیر فنی به راحتی می توانند از رابط کاربری روان و ساده استفاده کنند.

باید گفت که وردپرس می تواند پاسخگوی نیاز تمام صنایع باشد. چه بخواهید یک وب سایت تجاری ساده داشته باشید یا یک وبلاگ، فروشگاه، وب سایت آموزشی و غیره، همیشه می توانید برای وب سایت کوچک، بزرگ یا متوسط ​​خود به وردپرس اعتماد کنید. مگر اینکه وب سایت شما به ویژگی های خاصی نیاز داشته باشد یا برای وردپرس خیلی بزرگ باشد. در این صورت باید به برنامه نویسی وب سایت روی بیاورید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.