همه چیز درباره موسیقی درمانی

۱,۵۸۵ بازديد


پزشکی موسیقی یکی از شاخه های هنر پزشکی است. این روش درمانی از دیرباز برای بهبود اختلالات روانی و عاطفی، بهبود عملکرد ذهنی و تسکین درد مورد استفاده قرار گرفته است. در حال حاضر از اصطلاح «موسیقی درمانی» نیز استفاده می شود که با موسیقی درمانی ترکیب می شود، اما با عمل متفاوت است. گرچه افرادی هستند که همیشه می خواهند راه میانبری پیدا کنند، مثلاً ذکر و جادو برای حل مشکلات و درمان بیماری های خود استفاده کنند. اما در داستان پیش رو در مورد چنین داستان هایی صحبت نخواهید کرد. تحقیقات زیادی روی موسیقی درمانی انجام شده است که نتایج فوق العاده آن را در تسریع روند درمان مشکلات مختلف نشان می دهد. در این مقاله به توضیح این روش درمانی و آزمایش آن به روش های مختلف می پردازیم.

در ستایش موسیقی

اگر به صفحه این مقاله آمده اید، پس «موسیقی» به پایه ای دائمی برای همه فعالیت های شما تبدیل شده است. بسیاری از ما نمی توانیم زندگی بدون موسیقی را تصور کنیم. آیا بدون موسیقی می توان کاری انجام داد؟ هر فعالیتی که انجام می دهیم، در هر شرایطی که باشد، موسیقی باید پخش شود. رانندگی، انجام کارهای روزانه، در کافه ها و رستوران ها، زمانی که کارهایی را انجام می دهیم که نیاز به تمرکز دارد، پیاده روی، مدیتیشن... برخی حتی در حین مطالعه به موسیقی گوش می دهند.

اغلب ما خاطرات خود را با موسیقی زنده می کنیم. ما در حین انجام بسیاری از فعالیت‌هایمان، یا موسیقی می‌نوازیم یا موسیقی در ذهنمان پخش می‌شود. در موارد دیگر، یکی از آهنگ های مورد علاقه خود را زمزمه می کنیم. گزینه ها و انگیزه ها با توجه به خلق و خوی ما متفاوت خواهد بود.

قدرت موسیقی را دست کم نگیرید

هر چیزی صدا دارد، حتی اگر در محدوده شنوایی انسان نباشد. موسیقی به عنوان یک وسیله ارتباطی می تواند عواطف، نگرش ها و احساسات را بیان کند. موسیقی آینه وسیع انعکاس عواطف انسانی است و به لطف جهانی بودن و عدم تعلق آن به گروهی خاص، می تواند بر تمامی موانع فرهنگی و زبانی غلبه کند و تجربه مشترکی از تعامل انسانی ارائه دهد. موسیقی می تواند در جایی که کلمات به تنهایی شکست می خورند به ارتباط کمک کند. با توجه به ساختار واقعی موسیقی، پدیده هایی ایجاد می شود که می توان شنید و احساس کرد.

موسیقی می تواند با هدایت افکار ذهن را تغییر دهد. موسیقی می تواند احساسات پنهان شما را به نمایش بگذارد و خلاقیت شما را در حل مشکلاتی که برای شما دشوار به نظر می رسد فعال کند. می توان از موسیقی در کلاس درس برای کمک به رشد مهارت های خواندن و صحبت کردن کودکان استفاده کرد.

شفا از طریق موسیقی

شواهد علمی قوی برای تأثیرات موسیقی درمانی بر سلامت روان وجود دارد. این درمان در بهبود خلق و خو، کاهش استرس و اضطراب و برخی از شرایط سلامت روان موثر است.

با توجه به اینکه موسیقی چنین تأثیری بر روان و سلامت انسان دارد، استفاده از موسیقی درمانی در سلامت روان جای تعجب ندارد.

همه انواع موسیقی اثرات درمانی دارند، اما انتخاب موسیقی از فرهنگ شما تاثیر بیشتری خواهد داشت.

هر نوع موسیقی تحریک عصبی متفاوتی دارد. به عنوان مثال، موسیقی کلاسیک باعث آرامش و آرامش می شود، در حالی که موسیقی راک می تواند باعث هیجان یا اضطراب شدید شود. با بالا بردن آستانه درد، موسیقی می تواند اثرات درمانی خوبی در موارد آسیب های جسمانی داشته باشد.

آیا موسیقی درمانی؟

موسیقی درمانی مانند هزاران نوع درمان دیگر است. در واقع نوعی هنر درمانی است که از موسیقی برای بهبود و حفظ سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد استفاده می کند. در این موسیقی شناسی، درمانگر از موسیقی به عنوان یک ابزار درمانی در کنار موسیقی و فعالیت های مختلف استفاده می کند.

موسیقی درمانی شامل طیف گسترده ای از فعالیت ها مانند گوش دادن به موسیقی، آواز خواندن و نواختن یک آلت موسیقی است. در حال حاضر مطالعات زیادی در مورد اثرات و عملکرد این روش درمانی انجام شده است و همچنان ادامه دارد.

تعریف آکادمیک موسیقی درمانی

تعریف موسیقی درمانی به طور کلی به استفاده از موسیقی و برنامه های موسیقی برای توانبخشی بیماران جسمی و روانی اشاره دارد. انجمن موسیقی درمانی آمریکا نیز همین تعریف را ارائه کرده است: استفاده و کاربرد موسیقی برای اهداف درمانی خاص، که ممکن است به عنوان مثال، به منظور ارتقا و سازماندهی سلامت روانی و جسمی افراد باشد. آموزش موسیقی در کرج

انجمن حرفه ای موسیقی درمانگران نیز در تعریف خود از این اصطلاح می گوید: این کار می تواند هم در وضعیت بیمار و هم در نحوه درمان تغییراتی ایجاد کند.

تاریخچه موسیقی درمانی

موسیقی از آغاز تاریخ بشر برای شفا استفاده می شده است. حالا به هر شکلی و با هر صدایی. در فرهنگ بدوی قبایل آفریقایی، شخصی به نام «شمن»، رهبر موسیقی، شفا دهنده و رهبر معنوی قبیله، از موسیقی برای حذف بیماری ها از بدن بیماران استفاده می کرد. تمدن های باستانی چین و هندو نیز معتقد بودند که موسیقی شفابخش است. یونانیان نیز از برنامه های موسیقی برای پاکسازی و پاکسازی احساسات استفاده می کردند. رومی ها معتقد بودند که موسیقی درمان طاعون و درمان بی خوابی است. از قرن هفدهم تا اواسط قرن هجدهم، موسیقی به دلیل اهمیت مداوم آن به عنوان یک کمک پزشکی برای خانواده های سلطنتی شناخته شد. نویسندگانی چون اسپنسر و شکسپیر نیز در این دوران کوشیدند تا جایگاه علمی و پذیرفته‌شده موسیقی را در التیام زخم‌های جسمی، روحی و روحی تثبیت کنند. در طول قرن نوزدهم، استفاده از موسیقی در برنامه های آموزشی برای نابینایان و ناشنوایان نیز در آمریکا افزایش یافت.

هدف از موسیقی درمانی چیست؟

هدف موسیقی درمانی کمک به بیمار در هر کشمکش ذهنی یا عاطفی است که فرد به طرق مختلف با آن مواجه است. در طی فرآیند موسیقی درمانی، امید است که فرد به ابراز احساسات دشوار و در صورت امکان رفع آنها تشویق شود. موسیقی درمانی با هر درمانی که در یک جلسه درمانی معمولی انجام می دهید واقعاً خوب عمل می کند. تنها تفاوت این است که در سبک موسیقی و شرایط حاکم بر آن کمک می کند. گنجاندن موسیقی در درمان همچنین به افراد کمک می کند تا از نظر فیزیکی در روند درمان مشارکت کنند.

در جلسه موسیقی درمانی چه اتفاقی می افتد؟  آموزش موسیقی ویولا
به طور معمول، فعالیت های موسیقی درمانی بر چندین تمرکز کلی است، از جمله خواندن، اجرا، ساخت موسیقی، بحث موسیقی و فعالیت های مرتبط. هدف اصلی موسیقی درمانی درمان و توانبخشی است. انواع برنامه ها و فعالیت های موسیقی درمانی بسته به نوع مشکل و اهداف درمانی بیمار متفاوت است. به طور کلی، گروه های کوچکی در طول جلسات موسیقی درمانی تشکیل می شوند. زمانی که مددجو و درمانگر در یک رابطه متقابل و فعال هستند، درمانجو آرامتر می شود و به تدریج تمایل به شرکت در حلقه گروهی را دارد. اساساً شرکت در این جلسات مربوط به ایجاد و تقویت مهارت های غیرموسیقی و تمرکز بیشتر بر اهداف درمانی است.

قلب موسیقی درمانی

موسیقی درمانگر متخصص و فارغ التحصیل رشته موسیقی درمانی است که دوره های مرتبط با موسیقی، روانشناسی و علوم رفتاری را گذرانده و تجربیات علمی و عملی کافی در این زمینه کسب کرده باشد. موسیقی درمانگر فردی آموزش دیده است که فعالیت های موسیقی را سازماندهی می کند و سعی می کند با مراجعین رابطه درمانی برقرار کند. این رابطه مهم ترین شاخص فعالیت موسیقی درمانگر است. یک موسیقی‌درمانگر باید برنامه‌ریزی دقیقی برای ایجاد طرح‌ها و روش‌های درمانی مؤثر برای مراجعان داشته باشد.

آموزش آنلاین موسیقی به عنوان یک روش محبوب و موثر برای یادگیری هنر موسیقی، به افراد این امکان را می‌دهد تا با استفاده از فناوری و ابزارهای دیجیتال، به صورت اینتراکتیو و از راه دور، مهارت‌های موسیقی خود را بهبود بخشند. این نوع آموزش به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا در تناسب با زمان و مکان مورد نظر خود، به تدریس‌های ویدیویی، نت‌ها، و تمرینات عملی دسترسی پیدا کنند. بسیاری از پلتفرم‌های آموزش موسیقی آنلاین، ارائه منابع ویدیویی با کیفیت بالا، تمرینات تعاملی، و امکانات بازخورد فوری به دانشجویان فراهم می‌کنند تا بتوانند بهترین نتیجه را از تلاش‌های خود بگیرند.

 

علاوه بر این، آموزش آنلاین موسیقی به افراد این امکان را می‌دهد تا از تنوع و تخصص مختلف استادان موسیقی در سراسر جهان بهره‌مند شوند. این برنامه‌ها معمولاً به دانشجویان این امکان را می‌دهند که با استفاده از منابع آموزشی متنوع، از انواع موسیقی و فرهنگ‌های مختلف آشنا شوند و تجربه یک ارتباط فرهنگی گسترده را تجربه کنند. این رویکرد گسترده به آموزش موسیقی باعث می‌شود تا دانشجویان به عنوان هنرمندانی کامل‌تر و با دیدگاهی گسترده‌تر در دنیای موسیقی شکوفا شوند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.