رزین های پایه آب

مجله بي كران

رزین های پایه آب

۲۷۹ بازديد

 



با توجه به محدودیت های بین المللی در استفاده از حلال های آلی فرار، توجه زیادی به استفاده از محصولات و فناوری هایی می شود که استفاده از این مواد را کاهش می دهند. اکثر پوشش ها دارای چهار جزء اساسی هستند: رزین، حلال، رنگ و مواد افزودنی که جزء اصلی آنها رزین یا بایندر است. آب به دلیل قیمت پایین، غیرسمی بودن و سازگاری زیاد با محیط زیست، راندمان بسیاری از واکنش ها را افزایش می دهد و گزینه ای عالی برای جایگزینی حلال های آلی است. بنابراین استفاده از آب به عنوان حلال برای تولید رزین اکریلیک پایه آب در حال افزایش است و رزین های آب رایج تر می شوند.

انواع رزین های پایه آب

رزین اکریلیک بر پایه آب

این نوع رزین بیشترین میزان تولید و مصرف را در بین رزین های پایه آب دارد. فرآیند تولید آنها به صورت امولسیونی با استفاده از فرآیند پلیمریزاسیون در محیط آبی حاوی آغازگر است. آکریلات و متاکریلات اغلب به عنوان مونومر در این نوع رزین های پایه آب استفاده می شوند.

خواص رزین اکریلیک آبی: پایداری حرارتی و شیمیایی، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر آب.

کاربرد رزین های اکریلیک پایه آب: این رزین های پایه آب در رنگ های دیوارهای داخلی و خارجی، رنگ های چوب، رنگ های پلاستیک و سایر رنگ های صنعتی ضد خوردگی و روکش های کلاف کاربرد دارند.

رزین آلکیدی بر پایه آب

رزین های آلکیدی مبتنی بر آب معمولاً رزین های آلکیدی معمولی (یعنی پلی استرهای مبتنی بر روغن های اشباع یا غیر اشباع یا اسیدهای چرب و الکل ها) هستند که برای مخلوط شدن با آب اصلاح شده اند. ترکیبات رایج روغن‌های گیاهی یا اسیدهای چرب مانند دانه کتان، سویا، روغن کرچک، روغن کرچک خشک شده، گلرنگ، گلرنگ، روغن نارگیل و روغن آجیل هستند.

اسیدها عبارتند از: انیدریدهای ایزوفتالیک، ترفتالیک، آدیپیک، بنزوئیک، سوکسینیک و فتالیک، مالئیک و تریملیتیک. پلی ال ها شامل گلیسرول، پنتا اریتریتول، تری متیلول پروپان، اتیلن گلیکول، پروپیلن گلیکول، دی اتیلن گلیکول، نئوپنتیل گلیکول، 1،6-هگزان DL، و 1،4-بوتان DL می باشد. روش کلی برای معرفی سطوح مختلف امتزاج پذیری با آب مشابه سایر سیستم های رزینی است. این روش اساسا شامل معرفی یک مرکز آبدوست مانند یک گروه اسیدی است که سپس می تواند خنثی شود و نمک تشکیل شود. ایجاد گروه های قطبی در بدنه اصلی یکی دیگر از راه های افزایش امتزاج پذیری این مواد در آب است.

خواص و کاربردهای احتمالی رزین های آلکیدی بر پایه آب: این مواد به عنوان پوشش سازه های فلزی و کلاف ها استفاده می شوند زیرا در برابر عوامل جوی و خوردگی بسیار مقاوم هستند.

رزین پلی استر مبتنی بر آب اشباع

این نوع رزین های پایه آب سیماب رزین، رزین های غیر اکسید کننده هستند. و می توان آنها را با رزین های ملامین معمولی و اوره فرمالدئید پیوند داد. رزین پلی استر اشباع نیز با پلیمریزاسیون تراکم دو عاملی اسیدها و بازها و تشکیل نمک در آب تولید می شود.

خواص رزین پلی استر اشباع مبتنی بر آب

حتی در بالاترین درجه حرارت پخت نمی تواند زرد باشد.

سفتی مناسب

مقاومت شیمیایی خوب

مقاومت فیلم بسیار بالا در برابر هوا

چسبندگی خوب به فلزات

استفاده از رزین پلی استر اشباع مبتنی بر آب

پوشش سیم پیچ

گونه های آمینی

پرایمر برای فلزات

رزین اپوکسی فنری

سیستم های رزین اپوکسی مبتنی بر آب به طور کلی از یک عامل پخت و یک رزین اپوکسی تشکیل شده اند. هم سخت کننده ها و هم رزین های اپوکسی را می توان بر پایه آب ساخت. این رزین‌ها معمولاً به‌عنوان سیستم‌های دو جزئی ارائه می‌شوند، زیرا معمولاً برای پخت نیاز به افزودن یک عامل پخت بر پایه آمین به رزین دارند. این رزین معمولا به عنوان تثبیت کننده سیمان و درزگیر استفاده می شود. با این حال تحقیقات در مورد دوام و بهبود خواص این رزین همچنان ادامه دارد.

رزین پلی اورتان پایه آبی

رزین های مبتنی بر آب تولید شده به عنوان پراکندگی پلی اورتان، سیستم های دو فازی کلوئیدی هستند که حاوی اجزای پلی اورتان در یک محیط آبی هستند. اکثر گروه های اسید و نیتروژن متعلق به نوع سوم خنثی سازی هستند و اساس مراکز پراکنده آب را تشکیل می دهند. اخیراً روش جدیدی (فرایند امولسیون دو مرحله ای) برای سنتز پلی یورتان های پایه آب با جامدات بالا با توزیع اندازه ذرات کنترل شده معرفی شده است، زیرا اندازه ذرات ویژگی های کلیدی مانند کدورت را تعیین می کند. و محتوای جامد در این رزین اولیه آبی است

کاربرد رزین پلی اورتان پایه آب

روکش های چوبی، پارچه ای و چرمی

نوع چسب

رنگ ۽ رنگ

پوشش UV قابل درمان است

آستر نساجی قابل تنفس

خواص رزین پلی اورتان

او توانایی فیلمسازی عالی دارد

کامل چپکونکی

انعطاف پذیری بالا

سازگار با محیط زیست

این پلی یورتان ها دارای درصد جامد بالایی هستند که باعث افزایش حجم و زمان کار راکتورها و کوتاه شدن زمان تولید غشاء می شود. پراکندگی پلی اورتان بر پایه آب کاربردهای صنعتی و تجاری زیادی برای پلی اورتان دارد. نوع و مقدار پلی‌آل، دی ایزوسیانات، افزایش دهنده زنجیره و درصد مواد جامد بر پراکندگی حاصل تأثیر می‌گذارد و کاربرد آنها را تعیین می‌کند، مانند چسب‌ها، پوشش‌ها، رنگ‌ها و جوهرهای چاپ.

نتیجه:

همانطور که قبلاً گفتیم رزین های پایه آب رزین هایی هستند که آب جایگزین حلال های آلی شده و علاوه بر غلبه بر محدودیت های محیطی، طیف وسیعی از رزین ها را با خواص منحصر به فرد ارائه کرده است.

توسعه رزین‌های پایه آب ویژگی‌های مناسب بسیاری را برای استفاده در کاربردهای مختلف از جمله پایداری حرارتی و شیمیایی، چسبندگی مناسب، سهولت استفاده، سازگاری با محیط، مقاومت در برابر خوردگی و سایش و انواع پوشش‌ها و چسب‌ها به ارمغان آورده است. .

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.