سقف عرشه فولادی چیست و چه اجزا و مزایایی دارد؟

۲۵ بازديد


یکی از مهم ترین عوامل در روش های نوین ساخت و ساز، سرعت بالای اجرا، طراحی و حذف مصالح زمان بر و گران قیمت و روش های قدیمی می باشد. سازماندهی و اجرای سریع دو اصل بسیار مهم است که در تمام دنیا مورد توجه ویژه قرار گرفته است، مهندسان، طراحان و سازندگان تجهیزات ساختمانی تمام تلاش خود را برای بازاریابی محصولات و ایجاد برنامه ریزی انجام داده اند. و مدل های افزایش وزن مدل کاهش یافته و صنعتی شدن بالاترین سرعت ساخت را دارد.

یکی از قسمت های ساختمان که در سرعت ساخت بسیار تاثیرگذار است سقف سازه است. در صورت استفاده از روش های نوین در اجرای سقف، پروژه در مدت زمان کوتاهی اجرا می شود و بسیار کاربردی است. سقف عرشه فولادی یکی از روش های جدید سقف سازی است که امروزه در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است.

سقف عرشه فولادی از ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای آجدار بدون استفاده از آرماتور و بدون حذف قالب ساخته شده است. وزن این سقف حدود 30 تا 60 درصد کمتر از سقف های مشابه است و سرعت این سقف حدود 12 برابر بیشتر از سقف های معمولی مانند ورق های بتنی و تیرهای بلوک است.

آشنایی با سقف های فولادی

اگرچه مدت زیادی از فراگیر شدن این نوع سقف در کشور ما نمی گذرد، اما در واقع این سیستم استفاده از سقف از SDI 0393 با ساخت استاندارد صنعتی طراحی، اجرا و بهره برداری رسماً وارد بخش ساخت و ساز شده است. . از این سقف موسسه سقف فولادی است. در کشور ما اخیرا تمایل به استفاده از سقف های فولادی به دلیل سرعت بالای آنها افزایش یافته است. این نوع سقف در اصل برای ساختمان های اسکلت فلزی در نظر گرفته شده است اما با انجام مراحل می توان از آن در ساختمان های اسکلت بتنی نیز استفاده کرد. استفاده از این نوع بام یکی از بهترین گزینه های اصلی برای پروژه هایی محسوب می شود که پیمانکار به هر دلیلی عقب افتاده است و نیاز است کار در مدت زمان کوتاهی انجام شود و یا در زمانی که کار باید انجام شود. بلافاصله. مستقیما.

اجزای سقف فولادی در ساختمان های فولادی و بتنی

1) ورق های فولادی

ورق های گالوانیزه مورد استفاده در سقف های عرشه فولادی ابتدا در کارخانه به شکل ذوزنقه در می آیند و سپس به محل کار منتقل می شوند. این ورق ها بسته به نوع سفارش می توانند ابعاد مختلفی داشته باشند. اما معمولاً ضخامت آن بین 0.8 تا 1.2 میلی متر و عرض مفید ورق داده شده 915 میلی متر است. طول این ورق ها در کارخانه بسته به طول دهانه های سقف بریده شده و سپس به محل کار حمل می شود. این ورق ها دارای فرورفتگی ها و برجستگی هایی هستند که باعث درگیری بهتر بتن و ورق و در نتیجه عملکرد بهتر و یکپارچه سقف می شود.

2) برش و گلمیخ (برای وسایل ذخیره سازی)

کاترها و ناودانی ها وظیفه انتقال برش از دال بتنی به تیرها را دارند. با نصب کاتر یا ناودانی دوام ورق ها افزایش می یابد و محل امن تری برای کار روی زمین ایجاد می شود. گل میخ ها با دستگاه جوش قوس الکتریکی به پره های تیر جوش داده می شوند.

همچنین می توان از برش های L شکل به جای گل میخ استفاده کرد. این کاترها با استفاده از میخ های مخصوصی که با تفنگ میخ شلیک می شوند به تیر متصل می شوند.

3) آرمیچر

A: کاهش زمان و دما.

در بتن کاری های بزرگ بعد از گیرش و سفت شدن بتن پس از مدتی جمع شده و ترک می خورد. علاوه بر این، تغییرات دما در بتن باعث ایجاد کشش در بتن می شود که باعث ایجاد ترک در بتن می شود. به همین دلیل در سقف ها باید از مواد تقویت کننده و کاهنده عایق استفاده شود. این آرماتورها معمولاً میله های فولادی با قطر 8 میلی متر هستند.

گیرنده: فولاد سازه ای

این یراق آلات بسته به نوع سازه و نوع اسکلت (فلزی یا بتنی) سازه در قسمت های مختلف سقف قابل استفاده است. در سازه های اسکلت فلزی معمولاً طراحی به گونه ای انجام می شود که مقاطع T بتنی با ورق های فلزی به عنوان میلگردهای کششی در پایین عمل می کنند و میلگردهای کششی غیر ضروری هستند. اما در سازه های اسکلت بتنی از آرماتور کششی در تمامی شیارهای ورق های فلزی در 75 درصد وسط مرکز شیار استفاده می شود. اندازه و فاصله این اتصالات به طول دهانه بستگی دارد.

در بتن و حتی فولاد به دلیل وجود لنگرهای خمشی منفی و ضعف بتن در تغییر شکل باید از میلگردهای خمشی منفی برای اتصال تیرها به تیرها استفاده کرد. این میله ها باید در قسمت بالایی دال که در حالت کشش است قرار داده شوند تا دال بتواند به لنگرهای نگهدارنده منفی پاسخ دهد.

همچنین برای اجرای کنسول ها به دلیل وجود انکرهای منفی باید از میلگردهای تقویت کننده در بالای دال استفاده شود. نحوه نصب، طول و تعداد خم این میلگردها باید دارای طول مهار کافی برای انتقال فشار باشد. در سازه های دارای دیوار برشی باید از مجموعه ای از میلگردهای U شکل در محل اتصال دیوار برشی به سقف استفاده شود به گونه ای که میلگردهای U شکل به دور میلگردهای دیوار برشی پرتاب شده و شاخک های آنها قرار گیرد. در کف سقف و سپس از بتن و سیمان و فولاد مکانی امن و مستحکم برای انتقال تنش ناشی از نیروی زلزله از سقف به دیوار برشی ایجاد خواهد شد.

4) بتن

بتن مورد استفاده برای سقف های فولادی مانند بتن برای سقف های دیگر است و نباید از بتن سبک و بتن با مقاومت فشاری پایین استفاده کرد.

استفاده مجاز از سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی برای استفاده در سازه های مختلف از جمله:

در سازه های پیش ساخته سبک مانند LGS، PBS، CSF و LSF با ورق های سیمانی سبک

برای سازه های فلزی سبک و سنگین (مدرن، سنتی، صنعتی و نیمه صنعتی)

برای سازه های اسکلت بتنی با حذف قالب، تیرها، بلوک ها و کاهش حجم بتن سقف قابل استفاده است.

مزایای سقف عرشه فولادی

سرعت اجرا بالا

کاهش تیرهای ثانویه در مصرف فولاد سازه به میزان حداقل 30-20 درصد

وزن سقف، اسکلت، فونداسیون و در نهایت سازه را کاهش دهید

لازم به ذکر است که بار مرده این پروفیل 210 کیلوگرم بر متر مربع با حجم بتنی 8 سانتی متر است، در حالی که سقف مرکب معمولی 270 کیلوگرم و سقف تیرچه بلوک وزن آنها 360 کیلوگرم است. بنابراین استفاده از این سقف 40 درصد سبک تر از سقف تیرچه بلوک و 22 درصد سبک تر از سقف مرکب سنتی است.

15 تا 20 درصد صرفه جویی در مصرف سیمان سقف

تمامی سقف های ساختمان را می توان همزمان بتن ریزی کرد.

عبور آسان و ایمن تجهیزات از زیر سقف و همچنین تعمیر و تعویض آسان نقاط آسیب دیده

کاهش شدید هزینه های کارگاه در حال حاضر

ارائه میلگرد کششی سقف از طریق ورق که باعث صرفه جویی 60 تا 70 درصدی در استفاده از میلگرد می شود.

ساخت سکوی فولادی و امنیت بالا در حین عملیات سقف

ضخامت سقف را کاهش دهید و در نتیجه ارتفاع مفید بالای کف را افزایش دهید

یک سطح یکنواخت زیر سقف ایجاد کنید.

انعطاف پذیری با هر نوع طراحی از نظر معماری و کاربری

امکان اجرا بر روی هر نوع سازه فلزی

بدون نیاز به گذاشتن واکس و استفاده از چهار دستگاه تراش

توانایی کار در تمامی شرایط محیطی و آب و هوایی

حذف عملیات پیکربندی و مدیریت

اجرای بدون مانع کانال و رایزر طبق نقشه معماری

حمل و نقل آن آسان است و به فضای کمی برای نگهداری و نگهداری نیاز دارد

دقت بالا در فرآیند، عملکرد تمیز و کنترل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.