3 طرز تهیه جیلانی با دال اصل مازندرانی یا نمک سبز خانگی

۶۴ بازديد


دلار، درار یا دلال در گویش های مختلف شمالی که بعد از حرف «د» با ویرگول نیز تلفظ می شود، ادویه معروف گیلانی و مازندرانی است. دلال به عنوان چاشنی و نمک برای طعم دادن به انواع میوه های ترش مانند کیوی، پرتقال ترش، رب بادام، گوجه سبز و ... و تهیه انواع بورانی، ماست و سکجانبین استفاده می شود. اما آیا می دانید چگونه دلال یا نمک سبز خانگی درست کنید؟ نمک سبز با گیاهان معطر و نمک تهیه می شود. اما سبزی دلال چه چیز دیگری دارد؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش با طرز تهیه نمک سبز یا دلال به عنوان یک خوراکی محلی گیلانی قدم به قدم آشنا خواهید شد. در پایان مقاله به سوالات متداول در مورد تهیه سبزی دلال پاسخ می دهیم.

مواد لازم برای تهیه دال (نمک سبز) در منزل

مقدار مواد اولیه مورد نیاز

گشنیز - 350 گرم

تقریبا 20 گرم

200 گرم آب لیمو

چوچک 100 سال

نعنا 100 گرم

نمک 1 تا 2 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه سبزیجات سبز

برای لهجه کردن دلال، اگر سبزی تازه در دست ندارید، می توانید آنها را بردارید و از نعنا و گشنیز تازه برای تهیه دلال استفاده کنید. مراحل و آموزش طرز تهیه سبزی دلال شمالی به روش گیلانی را دنبال کنید.

گام اول؛ سبزیجات را بردارید

اولین قدم در طرز تهیه دلال یا نمک سبز، تمیز کردن سبزی ها و حذف برگ های زرد و آسیب دیده است. از آنجایی که سینه دارای برگ های ضخیم است، بهتر است ساقه آن قطع شود، اما بهتر است ساقه سبزیجات دیگر دور نریزد.

مرحله 2 کارگزار سبزیجات تصفیه شده.

پس از تمیز کردن محتویات سبزی تاجر، باید سبزی خود را در یک سطل آب قرار دهید و چندین بار آبکشی کنید تا کثیفی و گرد و غبار از روی ساقه و کناره برگ ها پاک شود.

سطح سوم؛ سبزیجات را با نمک سبز خشک کنید

در این مرحله از درست کردن دلال یا نمک سبز، سبزی های شسته شده را باید در صافی بگذارید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس می توانید حوله را پهن کنید و سبزیجات را برای چند دقیقه روی حوله قرار دهید تا کاملا خشک شوند و رطوبت آن گرفته شود.

مرحله چهارم؛ سبزی دلال را شکست

در این مرحله از دستور دلال، باید سبزی ها را بعد از خشک شدن کامل سبزیجات خرد کنید. برای این کار می توانید از غذاساز یا سبزی خردکن استفاده کنید. سبزی باید ریز خرد شود، پس بهتر است آن را چند بار برش دهید یا با چرخ گوشت یا چرخ برقی سبزیجات سبز را خرد کنید.

درجه پنجم؛ نمک را به آبگوشت اضافه کنید

بعد از برش محتویات سبزی دلال باید نمک را کم کم اضافه کنید. در واقع نمک را باید بعد از بریدن برگ ها اضافه کرد. اگر دیر به سبزیجات نمک بزنید، رنگ دلار شما تیره می شود. بنابراین بهتر است بلافاصله بعد از بریدن برگ ها نمک اضافه کنید تا رنگ زیبای دلار حفظ شود.

مرحله ششم؛ تعمیر و نگهداری کارگزار

نگهداری از سبزیجات سبز بسیار آسان است. بعد از اینکه دلال درست شد، آن را در شیشه هایی با درب محکم بریزید. بهتر است یک شیشه کوچک برای مصرف روزانه در یخچال قرار دهید و باقیمانده سرور را در شیشه های بزرگتر بریزید و در فریزر بگذارید.

در نظر داشته باشید که نگهداری طولانی مدت دال در یخچال باعث تیره شدن رنگ آن و کاهش کیفیت دال می شود. پس اگر زیاد استفاده نمی کنید بهتر است آن را در یخچال نگهداری کنید و در مواقعی که به آن نیاز داشتید خارج کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.