سمعک چیست و چگونه کار می کند؟

۲ بازديد

سمعک وسیله ای است که با تقویت صدا به شنیدن آسان کمک می کند. سمعک‌ها قبلا غیر الکترونیکی و لوله مانند بودند، اما امروزه دارای انرژی الکتریکی و فشرده هستند، هم در مدل‌های روی گوشی و هم در مدل‌های روی گوش.

قبل از توضیح نحوه عملکرد سمعک، به طور خلاصه تاریخچه توسعه سمعک الکترونیکی را شرح می دهیم: سمعک در شرق تهران

تاریخچه مختصری از سمعک:

تا پایان قرن نوزدهم، سمعک‌های غیر الکترونیکی از فلز به شکل شیپور ساخته می‌شدند.

در اوایل قرن بیستم، آقای میلر ریس هاچیسون اولین سمعک الکترونیکی را اختراع کرد. بازار تا دهه 1970 سمعک وجود داشت. شنیدن صداهای تقویت شده

دهه‌های 1970 و 1990 شاهد بزرگ‌ترین تغییرات در فناوری و اندازه سمعک‌ها بودیم، سمعک‌هایی که در گوش و مجرای گوش قرار می‌گرفتند، نه در جیب و روی شما. صدای سمعک خود را کم یا زیاد کنید سمعک خود صداهای محیط را تشخیص می دهد و تنظیمات لازم را انجام می دهد.

سمعک چگونه کار می کند؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم، وظیفه سمعک تقویت صدا است، اما این تغییر در صدا چگونه اتفاق می افتد؟ سمعک های مدرن از مدارهای بسیار پیچیده تشکیل شده اند و به همین دلیل گران هستند. بیایید سعی کنیم به این سوال به ساده ترین و رایج ترین زبان پاسخ دهیم.

سمعک سه قسمت اصلی دارد.

میکروفون (گیرنده):

صدای محیط را دریافت کرده و به آمپلی فایر می رساند.

تقویت کننده:

صدای دریافت شده توسط میکروفون را تقویت می کند.

مخاطب (سخنران):

برای انجام شنوایی سنجی در تهران با ما تماس بگیرید.
صداهای بلند را به گوش ما می فرستد و در نتیجه به راحتی صداهای ملایمی را می شنویم که با سمعک نمی توانیم بشنویم.

حال بیایید نگاه واقعی تری به اجزای سمعک بیندازیم:

اما آیا فرآیند طراحی سمعک و تقویت صدا به این سادگی است و می توان آن را به این 3 مرحله تقلیل داد؟

پاسخ این سوال منفی است و ساختار سمعک بسیار پیچیده تر است، بنابراین اگر می خواهید عملکرد واقعی سمعک ها را بررسی کنید، با ما همراه باشید.

سمعک های هوشمند علاوه بر میکروفون و بلندگوی تقویت کننده که از اجزای اصلی سمعک هستند، دارای مدار ضد فیدبک، پردازنده های هوشمند پیشرفته، میکروفون های جهت دار، GPS و منبع تغذیه هستند.

مدار ضد بازخورد:

بسیاری از داوطلبان سمعک از سوت زدن سمعک می ترسند اما باید بگوییم که امروزه سمعک ها به دلیل سیستم ضد فیدبک دیگر سوت نمی زنند. این سیستم با تولید سیگنال صوتی مخالف از سوت زدن سمعک جلوگیری می کند. برخی از مدارهای ضد فیدبک صدای خروجی سمعک را کاهش می دهند تا وقتی صدایی که از سمعک به میکروفون می رسد سمعک سوت نزند. برای اطلاعات بیشتر در مورد علت سوت زدن اینجا را کلیک کنید.

پردازنده های هوشمند:

پردازنده، مغز هدست است و داشتن یک بلندگوی ساده در یک هدست بدون سیستم صوتی به این معنی است که مجبور نیستید دکمه صدا را روی هدفون خود فشار دهید و صدا را کم کنید تا به آن گوش دهید، صدای بلند است به اندازه کافی برای شخصی که ماشین و موتور دارد بدون اینکه مزاحم شما شود.

میکروفون tsa با جهت Li-directional:

درک گفتار دیگران در یک محیط شلوغ برای افراد کم شنوایی دشوار است. مانند 90 درجه) به طوری که صدای اضافی از پشت سر و پهلوهای فرد برداشته شود و فقط صحبت طرف مقابل وارد سمعک شود. میکروفون های معمولی صدا را از همه جهات (جلو و پهلو) دریافت می کنند. آنها می توانند.

در تصویر بالا می بینید که سمعک فقط صدا را از سمت دیگر (ناحیه زرشکی) دریافت می کند و صدای محیط (بسیاری از افراد در حال صحبت با یکدیگر) وارد سمعک نمی شود. صداهای بلند یا سایر اختلالات شنوایی اجازه نمی دهد مکالمه طرف مقابل به راحتی قابل درک باشد.
برای تنظیم سمعک در مرکز تهران کلیک کنید.
GPS:

در سال 2019 ترس از دست دادن سمعک بسیار مهم است، این مشکل با نصب جی پی اس در داخل سمعک و اتصال آن به تلفن همراه از طریق نقشه تلفن همراه آنها برطرف می شود سمعک های نوع GPS را ببینید.

منبع تغذیه:

تمام سیستم‌ها و فناوری‌هایی که تاکنون در مورد آنها صحبت کرده‌ایم نیاز به تولید انرژی دارند و این انرژی برای باتری‌ها تامین می‌شود. دو نوع باتری سمعک وجود دارد: یکبار مصرف و شارژی.

باتری های یکبار مصرف پس از چند روز استفاده دور ریخته می شوند، اما هر چه اندازه باتری کوچکتر باشد، سریعتر از بین می رود.

اساس سمعک دیجیتال چیست؟

صدای ورودی به سمعک ابتدا به کدهای دیجیتال و جریان الکتریکی تبدیل می شود و در مرحله آخر با خروج صدا از سمعک، این کدهای دیجیتال پس از تغییرات اعمال شده دوباره به صدا تبدیل شده و به پرده گوش ارسال می شود. به همین دلیل، افراد کم شنوایی که از سمعک دیجیتال استفاده می کنند، صداها را کمی دیجیتال و متفاوت می شنوند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.