ویژگی های یک بلندگوی خوب

۱۱,۵۶۴ بازديد


بلندگو

گوینده کسی است که یک برنامه رادیویی را می خواند یا ارائه می کند. اگر بخواهیم این داستان را توضیح دهیم، باید بگوییم که گوینده، فردی زیبا، با صدایی ملایم، آهنگی است که جلب توجه می کند و با دیگران متفاوت است.

در عین حال این فرد باید به اندازه کافی بخواند و اطلاعات دقیقی داشته باشد و بتواند در حین مطالعه به مفاهیم مربوط به متن توجه کند. در عین حال، گوینده باید بتواند مفاهیم گویا و تأثیرگذار را به اندازه کافی تشخیص دهد و ریتم مناسبی را برای بیان مفاهیم متن خود انتخاب کند. درک درست ادبیات و کلمات متن بسیار مهم است، بنابراین گوینده باید همیشه به دنبال دانش جدید و دانش جدید باشد تا این کلمات و کلمات را به خوبی بیان کند. یکی از مهم ترین ویژگی هایی که یک مجری رادیو باید داشته باشد، حساسیت در درک موضوع است، یعنی خودش را خوب می فهمد و خوب می فهمد و سعی می کند این حرکت را با احساسی مناسب و قابل قبول به شنونده منتقل کند. در واقع نقش اصلی و نهایی گوینده فراهم آوردن زمینه ای برای تشویق میل به شنیدن و گوش دادن و به طور کلی جلب توجه شنونده برای دریافت این اطلاعات است.

یک گوینده خوب رادیو باید همیشه نکات و ملاحظات متعددی را در کار و فعالیت خود در نظر داشته باشد. یکی از آنها افزایش دانش ادبیات در موضوعاتی است که همیشه در دسترس اوست و به آنها می پردازد، یعنی در ادبیاتی که مطرح می کند باید فکر کند و روش ها، اشکال و سبک های جدیدی را توسعه دهد. مورد دیگر تمرین بیان صحیح، کامل و دقیق عبارات، کلمات و مفاهیم است. چون مردم از گوینده یاد می گیرند و اگر گوینده آن اصطلاحات را درست تلفظ کند، ما به عنوان شنونده قطعا آن اصطلاحات و تعابیر را درست تلفظ می کنیم. همچنین گوینده باید به تلفظ صحیح کلمات و کلمات توجه داشته باشد تا همه بتوانند صحیح ترین شکل کلمات و کلمات را بشنوند و همچنین به تلاوت و رعایت اصول فنی توجه داشته باشند. اگر این نکات را در نظر داشته باشید، مفاهیم بهتر بیان می شوند، یعنی. اچ. با تلاوت صحیح می توان مفاهیم مورد نظر را بهتر بیان کرد. گوینده باید متن را طوری بخواند که شنونده راضی باشد. یعنی گوینده باید دائماً خود را در یک رابطه متقابل با شنونده ببیند و آن رابطه قطع نشود.

به زبان ساده، انتقال ایده یا هدف پنهان در یک شی به شیوه ای زیبا و صحیح به مخاطب، سخنرانی است. یک گوینده خوب علاوه بر صدا و دیکشنری زیبا و بی عیب و نقص (از لحاظ لحن، لحن و تلفظ هجاها) باید از سواد کافی برخوردار باشد. یک سخنران خوب باید خوب گوش کند، خوب ببیند و آنچه در مغز اتفاق می افتد را کنترل کند و آن را به زبان منتقل کند. گوینده باید توانایی برقراری ارتباط را داشته باشد. توانایی بیان افکار و احساسات را دارد و می تواند شخصیت فرد را منعکس کند.

گوینده و پخش کننده رادیو دو باید وظایف زیر را انجام دهد:

1- ارتباط: اولین وظیفه پخش کننده و مجری ایجاد ارتباط بین مخاطب و برنامه است. آنها با خواندن متن یا طرح سوال یا صحبت کردن، برنامه را با مخاطب ارتباط می دهند. این کارکرد و نقش مشترک هر دو رسانه، رادیو و تلویزیون است. در این صورت ویژگی های فیزیکی، شنیداری گوینده یا مجری رادیو و مختصات بصری گوینده یا مجری تلویزیون، پایه های مهمی برای استقبال مخاطبان و ارتباط و درگیری با برنامه است. از اینجا وضعیت و زمینه بین این دو رسانه کاملا متفاوت است. بنابراین نقش و کارکرد گوینده و مجری رادیو با مجری تلویزیون تفاوت اساسی دارد.

2- گسترش: دومین کارکرد گویندگان و گویندگان رادیو این است که به شنونده کمک کنند تا تصورات خود را در مورد برنامه و معنای آن گسترش دهند. در حالی که این وظیفه نویسنده است که با افزودن یا کم کردن کلمات و عبارات در برنامه های رادیویی گوینده، مطالبی را برای بسط در اختیار گوینده قرار دهد، در برنامه های گوینده محور این مسئولیت بر عهده مجری است. اگر گسترش در رادیو لازم و ضروری باشد، در تلویزیون توهین آمیز تلقی می شود و باعث رنجش مخاطبان می شود. چرا که تلویزیون همیشه می‌خواهد کسی در معرض تصاویر متوالی قرار گیرد و با هم ارتباط برقرار کند تا مخاطب معنا و مفهوم آن را بچشد.

مجری خبر:

اولین قدم در گزارش، درک اخبار است. شیراحمدی گوینده باید تفکر خود را خودکار کند. تفکر در حالت عادی صحبت کردن خودکار است، اما در صحبت کردن اینطور نیست و برای این کار گوینده باید سریع بخواند و ناگهان متوقف شود و درباره آن فکر کند و ببیند موضوع چیست، سپس دوباره مقاله را بخوانید و این بار به این فکر کند که چقدر از مقاله را می فهمد. در اینجا سرعت نقش متفاوتی دارد، خبر از روی متن خوانده می شود و سرعت توسط گوینده تعیین نمی شود. این قانون است برای سرعت گفتن "بیش از صد کلمه فارسی در دقیقه" یا به اندازه کافی سریع نخواهید بود.

یک گوینده معمولی باید بتواند 80 تا 90 کلمه در دقیقه صحبت کند و گوینده خوب کسی است که بتواند 200 کلمه در دقیقه بدون لکنت صحبت کند. این سرعت خواندن، اضطراب لازم برای خواندن اخبار را به گونه ای که شنیدن و درک آن آسان باشد، ایجاد می کند. هنگام خواندن داستان، ممکن است برای گوینده خواندن یا فریاد زدن وجود داشته باشد، بنابراین رایج ترین استراتژی پذیرش حقیقت است.

یک مجری خبر باید هنگام صحبت کردن، کلمات و مفاهیم پرخبر بیشتری را منتقل کند. یک مجری خبر باید مکث، عطف، و تاکید را علاوه بر محتوا و مواردی که یک گوینده پخش (تولید) می بیند، اتخاذ کند.

برجسته خواندن هر متنی (خبری یا غیرخبری) شرط و ویژگی یک گوینده خوب است. در هر متن خبری حداقل یک مفهوم مهمتر و برجسته تر می شود. لحن اخبار یک عامل تعیین کننده است. لحن و آهنگ مناسب گوینده برای ترغیب شنونده به شنیدن اخبار. لحن یا نحوه صحبت کردن باید متناسب با بخش یا مخاطب و محتوای خبر باشد و گوینده خوب کسی است که بتواند در حین ارائه خبر به درستی صحبت کند. گوینده باید صدا و لحن خود را با متن و معنای خبر تطبیق دهد.

یکی از اهداف سخنرانی در رسانه ایجاد تغییر است. چنین هدفی بدون آمادگی و تغییر ذهنیت مخاطب محقق نمی شود. دودلی، دودلی در گفتار، مکث های نامناسب و طولانی، ارائه مطالب نادرست و گمراه کننده، اشتباه در مفاهیم و انتخاب کلمات، جستجوی کلمات از مواردی است که به راحتی به اعتبار گوینده لطمه می زند.

معنا در پیام نیست، در ذهن مخاطب است و این وظیفه گوینده است که پیام را با ذهن مخاطب تطبیق دهد تا پیامی که در ذهن او وجود دارد از نظر فرستنده ارزش داشته باشد. دوره گویندگی زهرا شیراحمدی ماهیت گوینده هنر اوست که برگرفته از عواطف، احساسات و اعمال اوست. شخصیت گوینده تلفیقی از ذات و هنر اوست، یعنی آموخته های جسمانی و طبیعت را با هم ترکیب می کند و در این ترکیب شخصیت جدیدی به نام شخصیت گوینده می سازد.

گوینده برای بیان شخصیت خود باید به 4 نکته اساسی توجه کند:

1- طبیعی بودن: اگر دیگری را الگوی خود قرار دهد، فن سخن گفتن تقلید و بیهوده است.

2- طراوت و شادابی: البته این چیزی نیست که بتوان به بلندگو تزریق کرد.

3- صمیمیت: باید به خاطر داشت که صمیمی بودن با معمولی و مهربان بودن متفاوت است و سرسری بودن در صحبت با شنونده یا نشان دادن ویژگی های نامناسب شنونده را منزجر می کند.

4- سادگی صدا: گوینده باید خواص و خصوصیات را فقط از طریق گوش به شنونده منتقل کند و این کار آسانی نیست.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.